جمعه 25 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کروبی: اگر پنج وزيرم را استيضاح کنند هرگز از رهبری حکم حکومتی نخواهم گرفت، ايسنا

* شايد در روزهای منتهی به ۲۲ خرداد برخی چهره‌های کابينه را معرفی کنم
* من تنها فقط يک بار تقاضای حکم حکومتی کردم


به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، دبير کل حزب اعتماد ملی که در دانشگاه آزاد واحد نجف‌آباد، سخن می‌گفت، با بيان اينکه فرصت‌ها برای پيشرفت کشور ناچيز است و بايد هرچه سريع‌تر به وضعيت کنونی پايان داد افزود: امروز چشم دنيا به سرنوشت انتخابات ايران دوخته شده است؛ از اين رو بايد تمام توانمان را صرف يک انتخابات باشکوه کنيم.

وی در ادامه اظهارکرد: شرايط امروز ما بسيار سخت‌تر از وضعيت دوران سال ۷۶ است. برای همين بايد تلاش بيشتری انجام دهيم تا حماسه‌ای باشکوه بيافرينيم.

کروبی در ادامه با بيان اين‌که همه کسانی که در جامعه مخالف يکديگر بودند، امروز با هدف تغيير متحد شده‌اند، افزود: اگر می‌خواهيد وضع موجود تغيير پيدا کند و حماسه بزرگتری بيافرينيم حتما بايد حضوری گسترده‌تر داشته باشيم.

کروبی ابراز عقيده کرد: يک طرف قضيه کانديداهايی هستند که در پی تغييرند و هر کدام ستادی جداگانه دارند و در سويی ديگر احمدی‌نژاد است که می‌گويد ستاد ندارم؛ زيرا همه امکانات برای وی ستاد شده است.

به گزارش ايسنا به نقل از سحام‌نيوز در اين هنگام بين طرفداران تعدادی از نامزدها درگيری شد که به اخلال در نظم برنامه انجاميد.

کروبی در ادامه درباره رابطه با آمريکا که سوال يکی از دانشجويان بود، ابراز عقيده کرد که مسئله هولوکاست بيشترين خدمت را به اسرائيل و دنيا را به نفع اسرائيل بسيج کرد.

وی ادامه داد: حرف ما اين است که سرزمين و حق فلسطينی‌ها غصب شده است و بايد در آن سرزمين مسلمانان و فلسطينی‌ها در کنار مسيحيان و يهوديان زندگی کنند.

وی افزود: در مورد آمريکا هم گفتيم بر اساس عزت، حکمت و مصلحت می‌توانيم با دولت آمريکا وارد گفت‌وگو شويم، البته مسئول سياست‌های کلی نظام مقام معظم رهبری است.

دبيرکل حزب اعتماد ملی در بخش ديگر سخنانش گفت: والله راضی به آمدن خاتمی بودم و با آمدن ميرحسين خوشحال شدم. ميرحسين آمد خانه من و گفت می‌خواهم کانديدا شوم، گفتم محکم بيا و ذره‌ای تزلزل به خود راه نده. به خدا از طريق آقای يونسی به خاتمی پيام دادم حالا که آمده‌ای در صحنه بمان؛ زيرا رفتن تو به ضرر همه ما می‌شود.

وی گفت: اگر در پی تغيير هستيد بگذاريد اين ملت ضعيف همه حرف‌ها را بشنوند و سپس خود انتخاب کنند.

کروبی در پاسخ به يکی از حاضران در جمع که به وی گفت هيچ برنامه‌ای نداريد هم اظهار کرد: برنامه‌هايم را در سه بيانيه اعلام کرده‌ام و در دولتم حقوق شهروندی را به گونه‌ای احيا خواهم کرد که در تمام دولت‌ها بی‌سابقه باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کروبی افزود: سروش، عبدی، کرباسچی، کديور و نجفی و همه کسانی که خارج از حزب دارند کمک می‌کنند ، همه از بچه های انقلاب هستند و به آنها افتخار می‌کنم. من آمده‌ام رئيس‌جمهور شوم نه امام جماعت. قطعا بين ديدگاههای آقای سروش و من، بين من و عبدی اختلاف نظرهايی وجود دارد، اما آنها در بين گزينه‌های موجود برای انتخابات رياست‌جمهوری مرا انتخاب کرده‌اند.

وی در پاسخ به نقد يکی از دانشجويان که « چرا راديو اسرائيل در مورد مساله اعدام کودکان بيانيه شما را نقل کرده است» گفت : يعنی اگر راديو اسرائيل بيايد و بگويد بسم الله الرحمن الرحيم ما ديگر نبايد اين جمله را بگوييم؟

دبير کل حزب اعتماد ملی تاکيد کرد: چارچوبهای اعتقادی خود را در هيچ طوفانی از دست نخواهم داد.

کروبی در ادامه پاسخ‌های خود به سوالات دانشجويان درباره سهميه‌بندی جنسيتی نيز گفت: در دولت من ملاک قبولی و پذيرفته شدن کسب نمره بالاتر است و هيچ تبعيضی برای تحصيل هم وجود ندارد. در دولت من دانشجو از حراست نخواهد ترسيد. البته فعاليتهای دانشجويان نيز بايد در چارچوب قانون و حفظ خطوط قرمز باشد.

کروبی ادامه داد: نه کرباسچی و نه مهاجرانی هيچ توقعی از من نداشتند و نه من قولی به کسی داده‌ام. البته طبيعی است که در صورت پيروزی از نيروهای حزبی در حد معقول و مطلوب استفاده خواهم کرد و از نيروهای حامی خارج از حزب نيز استفاده می‌کنم و نه تنها از آنها بلکه از نيروهای قدرتمند و مجرب گروه رقيب نيز استفاده می‌کنم.

وی در پاسخ به سوالی درباره فعاليت‌های کشورمان در زمينه دستيابی انرژی هسته‌ای نيز گفت: در راس تصميم‌گيری‌ها مقام معظم رهبری است که سياستهای کلی نظام را مشخص می‌کند . اما ما سعی می‌کنيم با گفت‌وگو، تعامل، شفاف‌سازی و اعتمادسازی مشکل را حل کنيم .

وی ابراز عقيده کرد: البته بسياری از مشکلات امروز ما در اين حوزه به برخی سخنان نسنجيده برمی گردد.

دبير کل حزب اعتماد ملی افزود: با مذاکرات خوب و سازنده می‌توانيم کاری کنيم که دشمنان ما در دنيا تنها بمانند.

کروبی درباره مطلب توقف اعدام کودکان نيز گفت: من با اينگونه تيتر زدن مخالف بودم، آقای قوچانی هم فردای آن روز عذرخواهی کرد.

از کروبی اين سوال نيز مطرح شد که آيا به حکم حکومتی اعتقاد دارد يا خير؟ که کروبی گفت: حکم حکومتی در هر کشوری به شکل خاصی وجود دارد. در زمان آقای ميرحسين موسوی و در دوران جنگ آقای موسوی چند بار از امام برای رفع مشکلات کشور تقاضای کمک کردند و در واکنش به اعتراض مجلسيان امام فرمودند" که همه چيز بايد به روال قانون برگردد."

وی افزود: همان‌ها که مرا نقد می‌کنند که چرا حکم حکومتی را می‌پذيری در زمان انتخابات مجلس ششم به من فشار آوردند که از رهبری تقاضا کنم تا با حکم حکومتی مانع از ابطال نتيجه انتخابات تهران از سوی شورای نگهبان شوم.

کروبی افزود: در ماجرای تاييد صلاحيت آقای معين و مهرعليزاده نيز آقای خاتمی از مقام معظم رهبری درخواست حکم حکومتی کردند يا در ماجرای استيضاح آقای حاجی هم همين اتفاق افتاد، اما من همين جا اعلام می‌کنم اگر پنج وزيرم را استيضاح کنند هرگز از رهبری حکم حکومتی نخواهم گرفت.

وی افزود: من تنها فقط يک بار تقاضای حکم حکومتی کردم و آن به خاطر ابطال ۷ حوزه انتخابی بود که با آقای حجازی تماس گرفتم و گفتم در برخی از اين شهرها امکان حوادث ناگواری وجود دارد که رهبری نيز نامه‌ای به شورای نگهبان نوشتند و دستور دادند.

کروبی افزود: اگر به نفع مردم باشد از حکم حکومتی استفاده خواهم کرد، اما هرگز برای مشکلات خودم تقاضای حکم حکومتی نمی‌کنم.

مهدی کروبی هم‌چنين در ديدار دانشجويان دانشگاه صنعتی اصفهان با حياتی‌خواندن انتخابات آتی رياست‌جمهوری گفت: حوادثی به وجود آمده که با روند کنونی نگران از بين رفتن محتوا و واقعيت جمهوريت نظام هستيم، احساس می‌کنيم جمهوريت نظام يعنی آنچه مد نظر خبرگان قانون اساسی و امام بود، در حال تغيير است.

وی افزود: بايد مردم، نخبگان و دانشجويان موجی برانگيزند تا دوباره جمهوريت به جايگاه واقعی خود برگردد.

کروبی در ادامه با ذکر خاطراتی از امام (ره) پرداخت که همواره برای مردم تاکيد داشت و برای آنان اهميت خاصی قائل بود و افزود: از جمله برای انتصاب حکم مرحوم مهندس بازرگان و شکست رژيم سلطنتی و مواردی ديگر.

مهدی کروبی تاکيد کرد: يک جريان فکری در جامعه است که تلاش دارد رای مردم را به حاشيه بکشاند و برای همين منظور به اقداماتی دست می‌زند؛ مثلا به بچه مسلمان‌ها می‌گويد چون رای مشورتی و مصلحتی است، اگر تخلف کرديد، ايراد ندارد و بدترين قسمت اين داستان آن است که نظر خود را مبنی بر مشورتی بودن رای مردم به امام نسبت می‌دهند که اين ظلم به امام است.

وی در ادامه اظهارکرد: امام همواره مراقب بود تا انتخابات پرنشاط و پرتحرک باشد. اکنون نيز نظام جمهوری اسلامی در راس آن رهبری اعتقاد دارند که رای مردم بايد قرص و محکم باشند.

دبير کل حزب اعتماد ملی افزود: گروهی که خطری برای جمهوريت نظام محسوب می‌شود، در محافل خصوصی می‌پرسد که رای دو نخبه مهمتر است يا دو هزار نفر مردم عوام. البته منظورشان از نخبه خودشان هستند نه نخبگانی که شما دانشجويان می‌گوييد.

دبيرکل حزب اعتماد ملی ادامه داد: می‌ترسم جريانی که رای مردم را قبول ندارد با تبليغات خود از يک سو و زودرنجی دوستان ما از سوی ديگر موجب تحقق ايده‌های خطرناک آنان شود.

مهدی کروبی در ادامه تاکيد کرد: امام، آن فقيه عاليقدر تاکيد داشت جمهوريت و اسلاميت نظام بايد در کنار يکديگر باشند و اين وصيت را کرد که مبادا روزی انقلاب به دست نااهلان بيفتد.

کروبی در پايان سخنانش گفت: هر چه ميزان آرا گسترده‌تر باشد، احتمال تغيير سرنوشت کشور نيز بيشتر خواهد شد.

کروبی سپس پاسخگوی پرسشهای دانشجويان شد.

اولين دانشجو از کروبی پرسيد آيا اعضای کابينه خود را تعيين کرده‌ايد که وی در پاسخ گفت:

طبيعتا افرادی در ذهن من هستند، اما هنوز بحث و گفت‌وگويی در اين باره صورت نگرفته است. با اين اوضاع و احوالی که داريم نگران هستيم با معرفی آنها تا روز انتخابات آنان را قربانی کنند. البته شايد در روزهای منتهی به ۲۲ خرداد برخی چهره های کابينه را معرفی کنم.

کروبی در پاسخ به پرسش دانشجوی ديگری با بيان اين‌که جناب آقای موسوی نيروی ارزنده‌ای هستند، اظهار کرد: آقای موسوی حق داشتند کانديدای رياست‌جمهوری شوند، حق قانونی و شرعی ايشان بود که کانديدا شوند. اين نيز حق گروه‌هاست که از داوطلبان حمايت کنند.

وی در ادامه اظهارکرد: پس از حوادث چهار سال پيش حزبی تشکيل دادم و بر فعاليت حزبی تاکيد کردم. در اين سالهای اخير نيز هرگاه درباره حضور آقای خاتمی، آقای موسوی و آقای نوری از من سوال شد، استقبال کردم.

وی تاکيد کرد: معتقدم پيروزی بدون داشتن حزب و تشکيلات منسجم همانند کوه برف است که به سرعت آب می‌شود.

کروبی افزود: وقتی تشکيلات و حزب منسجم نباشد هر گروه و هر فردی حرف خود را می‌زند و می‌گويد نظر من همين است و بس و نتيجه همين تفرقه‌ها روی کار آمدن احمدی‌نژاد در چهار سال قبل می‌شود.

وی اظهارکرد: در ديداری که با موسوی داشتم هر دو بر حضور و تکثر در انتخابات تاکيد داشته‌ايم و در اين مدت آقای موسوی امکانی در اختيار نداشت که مرا ترويج کند، اما روزنامه اعتماد ملی همواره مروج آقای موسوی بود.

کروبی تاکيد کرد: به هيچ وجه اعتقاد ندارم که آقای موسوی بايد کنار برود، اما برخی سخنان تنها تفرقه‌انداختن بين نيروهای اصلاح‌طلب است که نتيجه آن پيروزی احمدی‌نژاد خواهد بود.

وی افزود: اگر احمدی‌نژاد در دور اول پيروز شود همه بايد برويم فکر جديدی بکنيم.

کروبی در پاسخ به پرسش دانشجوی ديگری با بيان اينکه بارها گفته‌ام اگر رييس‌جمهور شوم برای آموزش عالی وزيری انتخاب می‌کنم که شاهد چنين رويدادهای تلخی در دانشگاهها نباشيم، اظهار کرد: حتما فضايی را ايجاد می‌کنم که هم خطوط قرمز حفظ شود و هم فضای نقد در دانشگاهها زنده بماند.

وی همچنين گفت: برخی رفتارهای نسنجيده جناح‌ها باعث شد مجلس اصلاحات به مجلس هفتم و هشتم منجر شود. البته اختلاف بين مجلس و دولت با وجود اينکه هر دو از يک جناح هستند بسيار زياد است؛ به گونه‌ای که رييس مجلس نامه رييس‌جمهور را طنز می‌خواند.

وی در بخش ديگری سخنانش درباره بخش فرهنگ و مطبوعات گفت: حتما يکی از اهالی قلم را راس وزارت ارشاد خواهم گذاشت، البته نمی‌گويم مدينه فاضله می‌سازم اما قطعا وضعيت بهتر از امروز خواهد بود.

مهدی کروبی در ادامه سخنانش در دانشگاه صنعتی اصفهان در پاسخ به سوال دانشجويی مبنی بر اينکه نظارت استصوابی در کدام مجلس تصويب شد؟ با انتقاد از اين نظارت گفت: برای شکل‌گيری مجلس چهارم شورای نگهبان از نظارت استصوابی استفاده کرد که به نظر ما غيرقانونی بود، ولی پس از آن که نيروهای ما وارد مجلس چهارم نشدند، در مجلس چهارم قانون نظارت را به تصويب رساندند، البته امروز کار از استصوابی هم گذشته است.

دبيرکل حزب اعتمادملی در پاسخ سوال انتقادی نماينده يکی از تشکلها نيز اظهارکرد: طبيعی است که من قانون اساسی را قبول دارم و سوگند پاسداشت آن را می خورم.

کروبی درباره مسئله رابطه آمريکا و اظهارات عبدی نيز گفت: سياست بوش خشونت و جنگ بود، اما حرفهای اوباما از جنس ديگری است. ادبيات وی متفاوت از بوش است. من هم بارها گفته‌ام که حرف‌های اوباما خوب است اما بايد در عمل شاهد تغيير نيز باشيم.

وی افزود: شما آمده‌ايد مرا نقد می‌کنيد، در حالی که آقای احمدی‌نژاد دو نامه به آمريکا نوشته است، اما آنها پاسخی به نامه های او نداده‌اند، يک نامه به بوش نوشت و او را دعوت به اخلاق کرد و يک نامه هم به اوباما نوشت که هنوز هيچ جوابی دريافت نکرده است؛ در حالی که اگر من چنين نامه‌هايی می‌نوشتم با من کاری می‌کرديد که کشور را ترک کنم.

وی درباره دخالت بسيج در انتخابات نيز گفت: وقتی فرمانده سپاه می‌گويد بسيج دو قسمت است و يک گروه می‌تواند در انتخابات دخالت کند، يعنی اينکه بسيج به صورت تشکيلاتی و به نفع يک نامزد در انتخابات حضور يابد و عليه ديگری فعاليت کند. نه من به زبان خارجی حرف می‌زنم و نه آقای جعفری. هر دو فارسی حرف می‌زنيم و خوب حرف‌های همديگر را می فهميم. من در زمانی که رئيس مجلس سوم بودم هم به سپاهيان عرض کردم وارد اختلاف روحانيون و روحانيت نشوند، زيرا کار سياسی برخی مواقع اقتضائاتی دارد و مثلا در جريان همين نامه که به آقای شريعتمداری نوشتم. آقای مهدوی کنی از من حمايت کرد.

کروبی افزود: به من می‌گوييد راديو اسرائيل حرفهای شما را نقل می‌کند. حالا اگر راديو اسرائيل بياييد و بگوييد که شيخ مهدی کروبی گفته است بسم الله الرحمن الرحيم. من ديگر نبايد اين جمله را بگويم؟

وی در بخش ديگر سخنانش گفت: زمانی که در زندان‌های رژيم طاغوت بوديم، زمانی در حال تماشای تلويزيون بوديم، چنان هويدا از زهد و تقوا صحبت می‌کرد که ما آخوندها هم اين‌گونه حرف نمی‌زديم. حالا چون هويدا از زهد و تقوا حرف زد، ما نبايد از تقوا بگوييم.

وی درباره انتخابات رياست‌جمهوری نهم گفت: به حرمت سخن رهبری در اين خصوص ديگر صحبت نمی‌کنم.

کروبی در پاسخ به اعتراض يکی از دانشجويان حاضر در جمع در مورد رابطه با آمريکا هم گفت: لطفا حاميان دولت ديگر در رابطه با آمريکا از ما انتقاد نکنند که اين دولت آن‌قدر برای ارتباط با آمريکا شتاب گرفته است که در درون خود نظام هم به آنها می گويند اندکی سرعت خود را کم کنند.

کروبی درباره مساله شهرام جزايری نيز با بيان اينکه من اگر عمر نوح هم داشته باشم، ظاهرا قرار است اين را از من بپرسند، گفت: اين جريان جزايری يک هفته‌ای پس از تلاش ما برای آزادی لقمانيان صورت گرفت.

وی در پايان گفت: شما مساله ۳۰۰ ميليارد تومان را پی بگيريد و بپرسيد کجا رفته است؟ شما بگوييد پول نفت کجا رفت؟ بگوييد يک ميليارد دلار گم شده کجاست؟

بر اساس اين گزارش مهدی کروبی هم‌چنين با حضور در کليسای وانک با اهدای گل به شهدای ارامنه ادای احترام و با اسقف اعظم خليفه گری ارامنه اصفهان و جنوب ايران و جمعی از خانواده شهدای ارامنه و اعضای خليفه گری جنوب ايران نيز ديدار کرد.

در ابتدای اين ديدار برادر يکی از شهدای ارامنه طی سخنانی کوتاه از توجه مهدی کروبی به خانواده شهدا تقدير و تشکر کرد. بابگن چاريان اسقف عظم خليفه‌گری ارامنه اصفهان و جنوب ايران نيز ضمن قدردانی از حضور مهدی کروبی در کليسای وانک گفت: افتخار دارم که برای بار دوم از ايشان در اين مکان استقبال می‌کنم. ايشان شخصيتی برجسته و خدمتگزار انقلاب اسلامی و ملت ايران است که همواره با شجاعت و صراحت به دفاع از حقوق کليه شهروندان، اقليتها و قوميتها پرداخته است. وی افزود: ما معتقد به دو دين مختلف هستيم ولی هدفی مشترک داريم و آن هم خداوند است و بنابراين در راه رسيدن به هدف مشترکمان تلاش می‌کنيم. ما معتقديم اديان مختلف می‌توانند با هم گفت وگو و با صلح و صفا در کنار هم زندگی کنند و زندگی اقليتها و قوميتها و مسلمانان در کنار يکديگر در ايران می‌تواند الگويی برای تمام دنيا باشد.

وی تاکيد کرد: کسانی که در اين جلسه حضور دارند، از نمايندگان جامعه و مبين تمام جامعه خليفه‌گری ارامنه اصفهان و جنوب ايران هستند که در انتخابات شرکت و در راه پيشرفت و ترقی ايران، کوشش خواهند کرد.

وی افزود: من می خواهم از آقای کروبی تشکر کنم که در بد ورودشان به کليسای وانک، تاج گلی را به بنای يادبود شهدای ارامنه تقديم کردند که در سال ۱۹۱۵ در ارمنستان غربی به شهادت رسيدند.

وی افزود: با وجود اينکه نسل‌کشی ارامنه به صورت غيررسمی شناخته شده است، ولی از آقای کروبی به عنوان يکی از کانديداهای انتخابات خواهش می‌کنم برای شناخت رسمی نسل‌کشی ارامنه به مطالعه بپردازند، زيرا شناخت کافی از اين موضوع مانع از تکرار آن در آينده خواهد شد.

مهدی کروبی نيز در اين ديدار طی سخنانی با اشاره به دوران مسئوليتش در مجلس و بنياد شهيد گفت: من در تمام مسئوليت هايی که حضور داشتم، همواره رابطه تنگاتنگی با دوستان مسيحی داشته‌ام. در دوران جنگ برادران ارمنی و آشوری در کنار برادران مسلمان برای حفظ تماميت عرضی ايران و منافع ملی مبارزه کرده و شهادت رسيدند. من در بنياد شهيد خدمتگزار خانواده‌های آنها بودم.

وی افزود: همواره با نمايندگان اقليت‌ها در هر دوره مجلس دوستی و رفاقت داشته‌ام و اکنون نيز ارتباط ما قطع نشده و رابطه صميمانه‌ای داريم . من هميشه در برنامه و مراسم مربوط به کليمی‌ها و زرتشتی‌ها و به ويژه ارامنه حضور يافته‌ام.

وی با تاکيد بر اين‌که ايران کشوری برای همه ايرانيان است گفت: کشور برای همه ايرانيان است و بايد همه با صلح و صفا در کنار يکديگر زندگی کنند. البته گله‌هايی هست و بی‌مهری‌هايی می‌شود، و گاهی اقدامات خودسرانه‌ای صورت می‌گيرد، ولی دوستان ارمنی بدانند اين اقدامات تنها مرتبط به اقليت‌ها نيست و متاسفانه نسبت به مسلمانان نيز گاهی تنگ‌نظری‌هايی صورت می‌گيرد و حوادثی پيش می‌آيد، ولی مديران کشور، مسئولان عاليرتبه و مقام معظم رهبری همواره بر رعايت حقوق تمام ايرانيان تاکيد کرده‌اند.

وی با اشاره به سوره مريم در قرآن گفت: قرآن می‌گويد مريم از برترين زنان عالم است، چنان‌که در مورد وجود حضرت فاطمه (س) چنين فرمود.

کروبی با تاکيد بر حضور همه ايرانيان در انتخابات گفت: اميدوارم به ياری خدا انتخاباتی پرشور داشته باشيم و برخی بی مهری ها را به حساب حکومت و جمهوری اسلامی نگذاريم و با حضور در انتخابات در جهت تغيير وضع موجود تلاش کنيم.

وی در پايان گفت: اميدوارم با انتخاباتی جديد، يک نسل جديد در کشور آغاز شود.





















Copyright: gooya.com 2016