شنبه 23 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تظاهرات خيابانی در چند شهر ايران در اعتراض به نتايج انتخابات، راديو فردا

گزارش های رسيده از ايران حاکيست که به دنبال معرفی محمود احمدی نژاد به عنوان رييس جمهور پيروز در انتخابات، هزاران تظاهر کننده به خيابان ها ريخته و در برخی نقاط با پليس درگير شدند.

وزارت کشور جمهوری اسلامی ايران روز شنبه، ۲۳ خرداد، اعلام کرد که محمود احمدی نژاد با کسب ۲۴ ميليون و ۵۰۰ هزار رای از مجموع ۳۹ ميليون رای ريخته شده به صندوق، فرد پيروز در انتخابات دهم رياست جمهوری است.

در حالی که اعتراض شديد نامزدها به نتايج رای گيری ادامه دارد و هنوز به آن رسيدگی نشده است، آيت الله علی خامنه ای، رهبر ايران، در پيامی به مردم ايران نتايج اين رای گيری را تاييد کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گزارش ها و تصاوير دريافتی از شهر تهران بيانگر آن است که هزاران نفر از معترضان به آراء در خيابان های فاطمی، وليعصر و ميدان ونک اقدام به راهپيمايی اعتراض آميز کردند و با نيروهای پليس درگير شدند.

تظاهر کنندگان با پرتاب سنگ و همچنين آتش زدن سطل های زباله شعار های «مرگ بر ديکتاتور»، «نيروی انتظامی، حمايت حمايت»، «موسوی، موسوی حمايتت می کنيم»، «موسوی، موسوی، رای مرا پس بگير»، «دولت کودتا، استعفا استعفا» و «نصر من الله و فتح قريب، مرگ بر اين دولت مردم فريب» سر دادند.

از شهر مشهد نيز گزارش می رسد که صدها تظاهر کننده با راهپيمايی در خيابان های اين شهر نسبت به نتايج انتخابات رياست جمهوری اعتراض کردند.

مير حسين موسوی، نخست وزير سابق، و مهدی کروبی، رييس سابق مجلس، در پيامی به «ملت ايران» اعلام کردند که نتايج انتخابات را نمی پذيرند و در مقابل آن خواهند ايستاد.

آقای موسوی در پيام خود نتايج انتخابات را «بهت آور» خوانده و گفته است: «مردمی که در صف‌های طولانی اخذ رای شاهد ترکيب آرا بودند و خود می ‌دانند که به چه کسی رای داده ‌اند با حيرت تمام به شعبده ‌بازی دست‌ اندرکاران انتخابات و صدا و سيما نگاه می‌ کنند، آنان بيش از هميشه به دنبال آن هستند که بدانند، چگونه و توسط چه کسانی و مقاماتی طرح اين بازی بزرگ ريخته شده است.»

وی افزود: « اينجانب ضمن اعتراض شديد به روند موجود و تخلفات آشکار و فراوان روز انتخابات هشدار می‌دهم که تسليم اين صحنه‌آرايی خطرناک نخواهم شد.»

مهدی کروبی نيز نتايج اين انتخابات را «مضحک» توصيف کرده است و می گويد: «بديهی است که نتايج و نهاد برآمده از چنين شمارش آرايی فاقد مشروعيت است و مورد قبول اينجانب نيست.»

وی اظهار داشت: «حتما در مقابل اين مهندسی و تنظيم ناشيانه رای ملت» سکوت نخواهد کرد.

دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری که روز جمعه برگزار شد با استقبال گسترده ايرانيان در داخل و خارج از کشور روبرو شد و به گفته اعضای ستاد انتخاباتی مير حسين موسوی و بر اساس آنچه «نظرسنجی ها از حوزه های رای گيری» خوانده شد، انتظار می رفت که آقای موسوی اکثريت آراء مردم ايران را برای کسب مقام رياست جمهوری کسب کند.

اين انتخابات در حالی برگزار شد که روز پنجشنبه سيستم ارسال پيامک در ايران قطع شد، سايت های اينترنتی نزديک به اصلاح طلبان از سوی کميته فيلترينگ مسدود و به ستاد انتخاباتی مير حسين موسوی در قيطريه تهران نيز حمله شد.

اصلاح طلبان می گويند در حالی که در بسياری از حوزه های رای گيری به دليل استقبال مردم، تعرفه های برگ رای تمام شد ولی وزارت کشور حاضر نبود که کمبود تعرفه ها را جبران کند و اين در حالی است که بيش از ۵۲ ميليون تعرفه چاپ شده بود.

نحوه اعلام سريع آراء از سوی وزارت کشور قبل از پايان ساعت اخذ رای و انتشار نتايج آن پيش از اعلام رسمی ستاد انتخابات کشور از سوی خبرگزاری های نزديک به دولت به گمانه زنی های رقبای محمود احمدی نژاد مبنی بر تقلب در رای گيری دامن زده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016