دوشنبه 25 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گردهمايی حاميان موسوی در تهران آغاز شد، بی بی سی

بر اساس تازه ترين گزارش ها شمار حاضران در ميدان انقلاب تهران جهت برگزاری تجمعی اعتراضی در حال افزايش است.

بنا به اعلام قبلی قرار بود اين تجمع از ساعت چهار بعد از ظهر به وقت تهران با حضور مير حسين موسوی، مهدی کروبی و غلامحسين کرباسچی برگزار شود که هدف حضور اين افراد در تجمع، دعوت مردم به آرامش اعلام شده است.

برآورد اوليه خبرگزاری ها از شمار شرکت کنندگان در اين گردهم آيی "دهها هزار نفر"بوده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين گردهم آيی در شرايطی برگزار می شود که وزارت کشور ايران حاضر به صدور مجوز قانونی برای برگزاری تجمع نشد و محمود عباس زاده مشکينی يکی از مديران اين وزارتخانه در روز دوشنبه ۲۵ خرداد (۱۵ ژوئن) اعلام کرد ميرحسين موسوی را مسئول هر گونه تبعات اين گردهم آيی دانست.

تظاهرکنندگان قصد دارند در يک راهپيمايی بين ميادين انقلاب و آزادی تهران اعتراض خود را به نتايج شمارش آراء دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری اعلام کنند.

آقايان کرباسچی، کروبی و موسوی حضور خود در اين گردهم آيی را تاييد کرده اند.

آقای موسوی شکايتی رسمی را نيز تسليم شورای نگهبان کرده است که قرار است با دستور آيت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران به آن "به دقت" رسيدگی شود.

تظاهرات اعتراضی؛ درگيری با پليس در کوالالامپور
از زمان انتشار نتيجه انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری در ساعات اوليه بامداد روز شنبه، با وجود منع هر نوع گردهمايی در ايران، تظاهرات اعتراضی متعددی در نقاط مختلف ايران و خارج از کشور برگزار شده که براساس گزارش ها، همچنان ادامه داشته است.

تظاهر کنندگان نتايج اعلام شده انتخابات را، که حاکی از پيروزی محمود احمدی نژاد با کسب اکثريت قابل توجه آراست، غيرقابل قبول دانسته و دولت را به تقلب در انتخابات متهم کرده اند.

تازه ترين اخبار حاکی از برخورد پليس در شهر کوالالامپور، پايتخت مالزی با معترضانی است که مقابل ساختمان سازمان ملل متحد در اين شهر گردهم آمده بودند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه و به نقل از شاهدان عينی پليس ابتدا از تظاهر کنندگان خواست متفرق شوند و سپس گاز اشک آور به ميان تظاهر کنندگان شليک کرد.

براساس گزارش های رسيده از تهران و شماری ديگر از شهرها، ماموران دولتی و پليس ضد شورش به برخورد خشونت آميز عليه تظاهرکنندگان متوسل شده و به گفته برخی از مخالفان دولت، اموال شخصی را نيز هدف تخريب قرار داده اند.

در همانحال، خبرگزاری دولتی ايران - ايرنا - از برگزاری مراسم جشن و شادمانی محمود احمدی نژاد در برخی نقاط ايران خبر داده است.

در مقابل، در ساعات شب گذشته، مخالفان نتيجه اعلام شده انتخابات در ادامه اعتراضات خود در بام های خانه ها ندای الله اکبر سر دادند.

اين اقدام يادآور روش اعتراض سياسی است که در جريان انقلاب سال ۱۹۷۹ عليه حکومت وقت ايران به کار گرفته شد.

در آن زمان، در حاليکه برقراری مقررات منع رفت و آمد در ساعات شب مانع از گردهمايی های خيايانی می شد، مخالفان در ساعت معينی در شب بر بام خانه های خود می رفتند و الله ا کبر می گفتند.

در سال های بعد از انقلاب نيز رهبران سياسی در زمان های حساس از مردم می خواستند به نشانه حمايت از جمهوری اسلامی، به همين نحو عمل کنند.

در خبری ديگر در مورد انتخابات ايران، سايت اطلاع رسانی وزارت کشور آماری را از تعداد رای دهندگان به تفکيک حوزه های مختلف انتشار داده است که کماکان حاکی از پيروزی محمود احمدی نژاد با اختلاف چشمگير آراست.

خودداری وزارت کشور از اعلام نتيجه شمار آرا در حوزه های مختلف از جمله نخستين نشانه هايی بود که باعث ترديد مخالفان آقای احمدی نژاد نسبت به نتيجه انتخابات شد.

ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد انتخابات رياست جمهوری، در نامه هايی به شورای نگهبان نتايچ اعلام شده انتخابات را غيرقابل قبول دانسته و خواستار ابطال آن شده اند و محسن رضايی، ديگر نامزد اين انتخابات هم در نامه ای به شورای نگهبان به موارد متعدد تخلف انتخاباتی اعتراض کرده و آمار انتشار يافته از آرايی را که کسب کرده مورد ترديد جدی قرار داده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016