سه شنبه 26 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ايران- انتخابات تقلبی، نگرانی از سرکوب خونين، اطلاعيه فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران

۱۵ ژوئن ۲۰۰۹

پاريس- فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH) و جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران (LDDHI) بدينوسيله نگرانی شديد خود را نسبت به سرکوب هايی که اکنون در ايران انجام می شود اعلام می کنند: چندين روزنامه نگار خارجی مجبور به ترک ايران شده اند؛ اعتراض های خود جوش نسبت به نتيجه انتخابات به شدت مورد سرکوب قرار می گيرند؛ چند صد تن، از جمله دانشجويان، اصلاح طلبان و مدافعان حقوق بشر دستگير شده اند. عبدالکريم لاهيجی، نايب رييس فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر می گويد: "اين صحنه آرايی به هدف راه انداختن يک سرکوب خونين پشت درهای بسته انجام شده است."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وزارت کشور، که مسؤول برگزاری انتخابات است، دو هفته قبل از انتخابات ارقام ذيل را اعلام کرد: در حدود ۴۸ ميليون رأی دهنده و بيش از ۵۷ ميليون برگه رأی از سوی اين وزارتخانه چاپ شده است. قرار بود از هر کانديدا يک نماينده در هر ستاد انتخاباتی حضور داشته باشد که همين موضوع نسبت به انتخابات گذشته در ايران يک پيشرفت به حساب می آمد. با اين حال، يک روز قبل از انتخابات سيستم ارسال پيامک در سراسر کشور و شبکه های تلويزيونی خارجی از کار افتادند. در جريان انتخابات، شعبه های رأی گيری در شهرهای تبريز و شيراز با کمبود برگه رأی مواجه شدند. در سراسر کشور زمانی که شمارش آراء داشت آغاز می شد، نمايندگان نامزدهای اصلاح طلب از ستادهای انتخاباتی رانده شدند و بدين ترتيب امکان نظارت بر روند شمارش را نيافتند. در نهايت، درحالی که هنوز شورای نگهبان نتيجه رسمی انتخابات را اعلام نکرده، رهبر انقلاب به رييس جمهور احمدی نژاد به دليل انتخاب مجددش تبريک می گويد.

خانم سوهاير بلحسن، رييس فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر در اين رابطه می گويد: "اين انتخابات، از نقطه نظر آزاد و سالم بودن، به شکل قابل ملاحظه ای زير سطح استانداردهای بين المللی بود. ولی امروز ما شاهد يک اقدام حيله گرانه در توقيف نتيجه انتخابات هستيم: هر کاری انجام شده تا احمدی نژاد در قالب رييس جمهوری که با آرای مردم انتخاب شده نمود پيدا کند." او در ادامه می افزايد: "قدرتمندان نظام جمهوری اسلامی در تلاش اند تا رييس جمهور قبلی را که به عنوان يک شخصيت فوق محافظه کار و افراط گرا در برابر جهان غرب شناخته می شود تقويت کنند."

نيروی انتظامی طی دو روز اخير به چندين خوابگاه دانشجويی حمله و ده ها دانشجو را زخمی کرده؛ از ديروز دانشگاه های تهران، شيراز، اصفهان و تبريز بسته شده اند. نيروی انتظامی دوشنبه صبح اعلام کرد که صد دانشجو دستگير و بازداشت شده اند. سخنگوی وزارت کشور نيز اعلام کرد که انجام تظاهرات برای طرفداران ميرحسين موسوی ممنوع است. وی در پيامی طرفدارانش را به آرامش و خونسردی دعوت کرد. اين درحالی است که ستاد مرکزی تبليغاتی او بسته شده و اعضای آن نيز دستگير شده اند.

اعتراض کنندگان به شدت از سوی نيروی انتظامی مورد سرکوب قرار می گيرند و لباس شخصی های بسيجی مسلح به زنجير و باتوم های الکتريکی هستند. نيروی انتظامی دستگيری بيش از ۲۰۰ نفر را طی دو روز اعتراض تأييد کرده است. درحال حاضر از تعداد زخمی های اين اعتراض های مردمی اطلاعی در دست نيست.

در زمان انتخابات سال ۲۰۰۵، نيروهای اپوزيسيون انتخابات را بايکوت کردند و نرخ مشارکت در حدود ۴۰ درصد بود. در آن انتخابات و در دور اول، احمدی نژاد تعداد ۵ ميليون رأی به دست آورد. روز ۱۲ ژوئن امسال بيش از ۸۰ درصد مردم در انتخابات شرکت کردند. رييس جمهور احمدی نژاد ادعا می کند که علی رغم نتايج اسفناک به دست آمده طی ۴ سال، چه در زمينه حقوق بشر و چه در زمينه های اقتصادی و اجتماعی، ۲۴ ميليون رأی به دست آورده است. اين "نتيجه" امکان انتخاب شدن وی در دور اول را به وجود می آورد.

فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران از دولتمردان جمهوری اسلامی می خواهند که مردم را در انجام تظاهرات آزاد بگذارند و با آزاد کردن هر چه زودتر دستگيرشدگان، گام هايی را در آرام کردن تنش های چند روز گذشته بردارند. سانسور رسانه ها و اعمال محدوديت های شديد در آزادی بيان بايد هرچه سريعتر ملغی اعلام شوند.

جامعه بين المللی بايستی تمامی تدابير فوری را برای خاتمه دادن به جو ارعاب و وحشتی که در ايران سايه افکنده به کار برند. در شرايط فعلی، حمايت از جامعه مدنی مهم ترين حرکت است.

به علاوه، فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران در مورد تقلب های بزرگ انتخاباتی خواستار باطل کردن انتخابات ۱۲ ژوئن و برگزاری يک انتخابات جديد با حضور ناظران بين المللی هستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016