دوشنبه 29 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ترور، انفجار، کهريزک، شکنجه: پرده‌نشينان شاهد بازاری فقه (بخش اول ـ قسمت دوم)، اکبر گنجی

[قسمت نخست از بخش اول مقاله را با کليک اين‌جا بخوانيد]

۱-۲-۴- هاشمی رفسنجانی: هاشمی رفسنجانی فقيه بود و فقيه است.در دوران رياست جمهوری وی، وزارات اطلاعات چه کارها که نکرد؟ مگر هاشمی رفسنجانی در به رهبری رساندن علی خامنه ای بيشترين نقش را بازی نکرد؟ مگر هاشمی رفسنجانی طی حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری ۲۲ خرداد ۸۸ دائماً بر اين نکته تأکيد نکرد که تنها راه نجات و حل بحران پيروی از رهنمودهای مقام معظم رهبری است؟ به عنوان نمونه به موارد زير توجه کنيد:

۱-۱-۲-۴- هاشمی رفسنجانی در ديدار با آيت الله سيستانی در خصوص اختلاف نظر خود با علی خامنه ای گفت:

"ما اختلاف نداريم ، من و رهبری با هم خيلی خوب هستيم و هيچ مشکلی نداريم . البته گاهی اختلاف نظرهائی پيش می آيد ولی هر جا نتوانيم حل کنيم من از ايشان تبعيت می کنم. اينها مهم نيست چون مباحث فکری است ، آنچه مهم است اين است که در عمل ما متحد عمل می کنيم و به نظر رهبری عمل می شود"[۲۹].

۲-۱-۲-۴- هاشمی رفسنجانی در سخنرانی ديگری گفته است:

"رجوع به سخنان اخير مقام معظم رهبری در حاکميت قانون و پرهيز از اعمال خودسرانه و هم چنين کمک به ايشان توسط همه نيروهای سياسی و اصيل انقلاب که به اسلام، نظام و قانون پايبند هستند، می ‌تواند حل موضوع را به همراه داشته باشد و اقدامات نظير انجام مناظرات مستدل و اظهارات رسانه‌ای به جای برخوردهای خيابانی می ‌تواند اين مسير را هموار کند"[۳۰].

۳-۱-۲-۴- هاشمی رفسنجانی در ديدار با اعضای شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه، گفت:

"اقدامات خلاف قانون و تندروی‌ها از سوی هر جناحی هيچ گاه مورد تاييد ايشان[علی خامنه ای] نبوده و نخواهد بود. در شرايط فعلی اينجانب صالح ترين فرد را برای حل مشکلات فعلی جمهوری اسلامی ايشان[رهبری]می ‌دانم و مطمئن هستم با کمک افراد معتدل از هر دو جناح موجود کشور با تدبير رهبری مسائل موجود قابل حل و فصل است و در صورت حل مشکلات جاری، دشمنان خارجی و ضدانقلاب مايوس خواهند شد"[۳۱].

۴-۱-۲-۴- طی يکسال گذشته آيت الله محمد يزدی سخنان تندی عليه هاشمی رفسنجانی ايراد کرد. هاشمی رفسنجانی به آخرين تهاجم او چنين پاسخ گفت:
"اصل ولايت فقيه محور جمهوری اسلامی است، اگر ولايت و جايگاه رهبری آسيب ببيند نمی‌ توان آينده خوبی برای کشور متصور بود. مهمترين دليل اين حملات[به من]، مواضع اينجانب درباره لزوم رعايت حقوق مردم و همچنين دفاع از شخص رهبری و پرهيز از افراط بر اساس عقيده و اعتقاد قلبی‌ام است"[۳۲].
۵-۱-۲-۴- هاشمی رفسنجانی در نطق افتتاحيه ی مجلس خبرگان رهبری(در مورخ ۴/۱۲/۸۸) گفت:
"بايد اين قانون اساسی، اهل‌بيت، ولايت و رهبری را محور قرار دهند و کسانی که اينها را قبول ندارند بحث ديگری دارند که اکثريت نيستند. برای ما مهم است که اين مجموعه را در صحنه نگه داريم و کاری نکنيم تيرهايی که نبايد به سمت رهبری و نظام برود، به آن سمت رفته و ايشان سيبل شود و من بيش از همه می ‌دانم که رهبری می ‌خواهند صحنه خيلی داغ نشود و کسی آسيب نبيند...رهبری الان هم مراقب هستند تا طغيان پيش نيايد و حرف‌های بی خودی زده نشود. بين وفاداران انقلاب و ساختارشکنان که با قانون‌ اساسی يا رهبری مشکل دارند، مرز وجود دارد که اين مرز جعلی نيست و نبايد اجازه دهيم مخدوش شود. ترديد ندارم کسانی که اصول قانون اساسی را قبول دارند می ‌خواهند اين مرز را رعايت کنند. امروز کسی را بهتر از رهبری نمی‌ شناسم که محور اين وحدت باشد که البته همه می‌ توانند موثر باشند واگر ايشان راه را بر عهده بگيرندکه گرفته‌اند از طريق راهنمايی ايشان خبرگان که نفوذ زيادی در مردم دارند می ‌توان حرکت کرد"[۳۳].

۶-۱-۲-۴- هاشمی رفسنجانی دو روز بعد(۶/۱۲/۸۸) بر سر مزار آيت الله خمينی خطاب به نمايندگان مجلس خبرگان رهبری گفت:

"دوباره به فکر افتاده‌اند که امام را از ذهن‌ها حذف کنند...تاسف بيشتر اين است که در داخل هم افراد ناآگاه، شايد با حسن نيت کمک می‌ کنند که افکار امام را مطرود و مخدوش کنند و کسانی که در آن زمان حرفی برای گفتن نداشتند الان ميدان ‌داری می ‌کنند. نبايد بگذاريم داستان مشروطه دوباره در کشور تکرار شود، البته دشمنان خارجی خيلی حرفه‌ای عمل می ‌کنند و بعضی حرف‌هايی که می ‌زنند نشان می ‌دهد که از کارشناسان کارکشته‌ای استفاده می‌ کنند که عمدتا از ايران به خارج رفته‌اند يا فرار کردند و از تيپ‌های فرهنگی ‏‌، سياسی، ‌اطلاعاتی و نظامی بودند که با ايران آشنايی و ارتباط دارند و مسائل را تحليل می ‌کنند. موج فتنه بزرگی عليه انقلاب، اسلام ولايت و تقدس روحانيت شروع شده. اسلام، تشيع، امام زمان و ولايت سرمايه ی ماست و اصالت با آنهاست...خوشبختانه کسی مانند مقام رهبری را در راس کشور داريم که تفسير امام را بيشتر از همه می‌ داند و آن را بيان می‌ کند، اما متاسفانه افراد ناآگاه به جای اين که مسووليت کارهای خودشان را بپذيرند به گونه‌ای رفتار می ‌کنند که همه ی مسووليت‌ها را به عهده ی آقا می ‌اندازند و با جا خالی دادن و حرف‌های نامربوط ، باعث می‌ شوند ترکش کارهايی را که مردم از آنها قبول نمی ‌کنند، به آن طرف (رهبری) برود"[۳۴].

۷-۱-۲-۴- هاشمی رفسنجانی در ديدار با جمعی از ائمه ی جماعت مساجد تهران(۱۲/۱۲/۸۸) خطاب به آنان گفت:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


"عبور از شرايط فعلی کشور و حل مسائل پيش آمده تنها در قدرت رهبری است. بدون نقش آفرينی ايشان و همچنين حمايت همه افراد و گروههای داخلی نمی‌ توان به حل مسائل اميدوار بود... خطر اين است که امروز عده‌ای با ادعای حمايت از اسلام، انقلاب و دفاع از نظام در حال توطئه بر ضد جمهوری اسلامی هستند"[۳۵].

۸-۱-۲-۴- هاشمی رفسنجانی در سخنرانی افتتاحيه ی آخرين تازه ترين اجلاس مجلس خبرگان رهبری در ۲۳/۶/۱۳۸۹ گفت:

"دشمنان از طرف ديگر به دنبال ولايت هستند...دشمنان قصد دارند سرمايه‌های ما را مخدوش کنند و اگر موفق شوند روحانيت و مراجع و ولايت را از چشم مردم بيندازند و بی ‌اعتبار کنند ما از ريشه دچار مشکل می ‌شويم و آنها می ‌خواهند اين کار را بکنند و از اصل اسلام شروع کرده و البته به سراغ انقلاب، امام و روحانيت خواهند رفت...آنها که تلاش می ‌کنند همه مسائل را متوجه رهبری کنند و مرکزيت نظام را مخدوش کنند چه هدفی دارند؟ چرا آدم‌هايی هستند که به اسم ذوب در ولايت، همه کارهای ديگری که در کشور انجام می ‌شود را به پای رهبری بگذارند؟ در حالی که مسووليت هرکس در قانون مشخص است و نبايد هر کاری بشود و بعد القا کنيم به نام رهبری؛ چرا که رهبری مقام مقدسی است و در محل نظارت عمومی به اوضاع حضور دارند و در اموری که لازم است دخالت می ‌کنند"[۳۶].

سخنان و رهنمودهای اين فقيه، فقيهانه است يا نافقيهانه؟ او در اينجا مسلمات فقه را زير پا می نهد يا به فقه، آنگونه که خود می فهمد، عمل می کند؟ مگر وی از ديگر فقها کمتر است که صاحب فتوا نباشد و برخلاف شرع عمل کند؟

۲-۲-۴- آيت الله محمد يزدی: يزدی اولين رئيس قوه ی قضائيه ی علی خامنه ای بود. آيا يزدی فقيه نيست؟ يزدی را آيت الله خمينی به عنوان قاضی و يکی از فقهای شورای نگهبان قانون اساسی برگزيد. پس از سخنرانی ۲۸ رجب آيت الله منتظری و حمله ی سپاه و بسيج و بقيه ی عوامل سلطان به بيت او، آيت الله محمد يزدی، به عنوان رئيس قوه ی قضائيه در خطبه های نماز جمعه تهران(۳۰/۸/ ۱۳۷۶)، خطاب به وی گفت:

"شما اطلاع نداريد و همين طور بی تقوايی می کنی و يک چيزی می گويی. چطور جرات می کنی، در فردای قيامت جواب خدا را چه خواهی داد؟ مگر راحت می شود يک کسی[آيت الله علی خامنه ای] را زير سئوال برد؟...حرفهای شما هيچ نقشی ندارد. شما برای خودت يک حرفی می زنی مردم هم جوابت را می دهند. اگر کوتاه نيامدی مردم هم جواب محکمتری می دادند. حالا يک درجه جواب دادند، اگر کوتاه آمدی، آمدی اگر نيامدی جواب بعدی را هم خواهی شنيد"[۳۷].

شيوه های فقيهانه ی حکومت کردن و خطبه های نماز جمعه خواندن همين است.قاضی القضات جمهوری اسلامی/ولی فقيه، روز روشن مرجع تقليد را تهديد می کند که اگر باز هم انتقاد کنی،باز هم به منزلت حمله خواهد شد. توجيه شرعی حمله ی به بيت مراجع تقليد،با فقيهان است،نه غير فقيهان. آيت الله خمينی اين رويه را آغاز کرد، آيت الله خامنه ای آن را ادامه داد.وقتی احمد خمينی نظر آيت الله خمينی درباره ی آيت الله شريعتمداری را به اطلاع محمد يزدی رساند، او سردسته ی تجمع عليه آيت الله شريعتمداری در شهر قم شد. آيت الله يزدی صادقانه در خاطراتش، برخوردهايش با مراجع تقليد را گزارش کرده است.

۳-۲-۴- آيت الله هاشمی شاهرودی: کمتر کسی فقاهت شاهرودی را انکار می کند و کسانی در حوزه های علميه به دنبال مطرح ساختن مرجعيت او هستند. وی در دوره ی آيت الله خمينی در درس های آيت الله منتظری شرکت می کرد. در دوران زعامت آيت الله خامنه ای به مدت ده سال رئيس قوه ی قضائيه بود. اکنون هم عضو شورای نگهبان و مجمع تشخيص مصلحت نظام است. در زمانی که رياست مجلس اعلای انقلاب عراق را بر عهده داشت، فقيهانه خود را "عراقی" معرفی می کرد.وقتی رياست قوه ی قضائيه را بر عهده گرفت، فقيهانه، "ايرانی" شد. کارنامه ی وی در قوه ی قضائيه روشن تر از آن است که نياز به توضيح داشته باشد.

۴-۲-۴- صادق لاريجانی: صادق لاريجانی فاقد سابقه ی سياسی است. هميشه به فقه اشتغال داشته است. نه تنها فلسفه ی متافيزيکی مسلمين را می داند، بلکه با فلسفه های جديد غرب هم آشناست. آثاری که در زمينه های مختلف تآليف کرده است، مويد اين مدعاست.فقيهی است که از سياست می گريخت،اما ولی فقيه وی را به شورای نگهبان و سپس به قوه ی قضائيه فرستاد.

۵-۲-۴- احمد جنتی: آيت الله خمينی او را فقيه می دانست و آيت الله منتظری هم به عنوان فقيه با او مکاتبه می کرد.يکی از فقهای موثر سه دهه ی گذشته بوده است.

۶-۲-۴- محمد تقی مصباح يزدی: انصاف آن است که مقام علمی مصباح در ميان فقها، از بسياری از مدعيان بالاتر است. بيشتر به کار فکری اشتغال داشته تا به مبارزه ی سياسی با رژيم شاه. ده سال اول انقلاب هم در همين زمينه فعال بود. علی خامنه ای برای مبارزه ی با نوانديشی دينی به دانش او محتاج بود.

در اينجا به طور فشرده اشاره شد که آنان که در اين سه دهه بر کشور ايران سلطه داشته اند، فقيهان بوده اند، نه "فقيه نمايان". براساس اجتهاد فقهی خود عمل کرده اند، نه تقليد از اين و آن.اگر هم از ولی فقيه تبعيت کرده اند، اجتهاد فقهی شان تبعيت از حکم ولی فقيه را برايشان الزامی می کرده است.

پاورقی ها:

۱- صحيفه ی امام ، جلد ۱۵ ، ص ۱۱۶.
۲- خاطرات آيت الله خلخالی، ايام انزوا، دنباله ی جلد اول،نشر سايه، ص ۵۱.
۳- خاطرات آيت الله خلخالی، ايام انزوا، دنباله ی جلد اول،ص ۵۷.
۴- خاطرات آيت الله منتظری ، چاپ شرکت کتاب، صص ۵۸۹- ۵۸۸ .
۵- خاطرات آيت الله منتظری ، صص ۵۸۹- ۵۸۸ .
۶- خاطرات آيت الله منتظری ، ص ۳۵۷ .
۷- خاطرات آيت الله منتظری ، ص ۳۹۲.
۸- خاطرات آيت الله منتظری ، ص ۶۵۵.
۹- رجوع شود به لينک: http://rajanews.com/detail.asp?id=62380
هاشمی رفسنجانی در وبسايت خود درباره ی ماجرای مک فارلين آورده است:
"قضيه‌ مک‌ فارلين‌ به‌ اين‌ صورت‌ پيش‌ آمد که‌ ما گاهی‌ بعضی‌ از سلاحهای‌ مورد نياز را از بازار سياه‌ و به‌ قيمت‌ گرانتری‌ می‌ خريديم‌. دلالهايی‌ مدعی‌ شدند که‌ آمريکائيها حاضرند اينها را به‌ مقدار زياد و به‌ قيمت‌ کارخانه‌ به‌ ايران‌ بفروشند. من‌ فرمانده‌ ی جنگ‌ بودم‌، اين‌ وسايل‌ توسط‌ ماموران‌ ما خريداری‌ می‌ شد چند محموله‌ هم‌ خريده‌ بودند در مقابلش‌ هم‌ ما برای‌ آزادی‌ گروگانهای‌ آمريکايی‌ در لبنان‌ تلاش‌ می‌ کرديم‌...قضيه‌ مک‌ فارلين‌ پيش‌ آمد...سرانجام‌ با مشورت‌های‌ انجام‌ شده‌ در يکی‌ از هتلها مستقر شدند و دو سه‌ نفر از مديران‌ ما با آنان‌ صحبت‌ کردند...آنها اصرار داشتند که‌ اول‌ همه‌ گروگانها آزاد بشوند و پس‌ از آن‌ کارشان‌ را ادامه‌ بدهند. پذيرفتن‌ اين‌ تقاضا برای‌ ما مشکل‌ بود چون‌ گروگانها دست‌ ما نبود و ما قدرتی‌ نداشتيم‌. بايد می ‌رفتيم‌ تلاش‌ می‌کرديم‌ يک‌ موردی‌ را پيدا می‌ کرديم‌ و پس‌ از مذاکرات‌ طولانی‌ و اقدامات‌ زياد آزاد می ‌شدند...يک‌ جريانی‌ شروع‌ شده‌ بود که‌ گروگانهای‌ آمريکائی‌ آزاد می‌ شدند و ما هم‌ مقداری‌ اسلحه‌ گرفتيم‌"(مصاحبه‌ با مسعود سفيری‌،۵/۹/۷۸). "وقتی‌ مسئله‌ ی گروگانگيری‌ در لبنان‌ داغ‌ بود، آمريکايی‌ها از طريق‌ روسای‌ ژاپن‌، ترکيه‌، سازمان‌ ملل‌ و سوئيس‌ به‌ من‌ که‌ رئيس‌جمهور بودم‌، پيغام‌ دادند که‌ اگر بتوانيد مسئله‌ گروگانهای‌ آمريکايی‌ را در لبنان‌ حل‌ کنيد، آمريکا نسبت‌ به‌ انقلاب‌ ايران‌ کشور ديگری‌ می شود. وعده‌های‌ فراوانی‌ دادند. خيلی‌ زحمت‌ کشيديم‌ تا گروگانها را پيدا و گروگانگيرها را راضی‌ کنيم‌ تا آزاد شوند. وقتی‌ اين‌ کارها را کرديم‌، آمريکايی‌ها پيغام‌ دادند که‌ معلوم‌ شد شما که‌ به‌ اين‌ آسانی‌ اين‌ کار را کرديد، خودتان‌ دست‌ داريد (سخنرانی‌ در مراسم‌ گردهمايی‌ ائمه‌ جمعه‌ سراسر کشور در حسينيه‌ الزهرای‌ مجتمع‌ امام‌ خمينی‌، ۱۷/۷/ ۱۳۸۱).
۱۰- کارنامه و خاطرات هاشمی رفسنجانی سال ۱۳۶۵ ، اوج دفاع ، دفتر نشر معارف انقلاب، ص ۷۶.
۱۱- رجوع شود به لينک:
http://news.aftabparast.com/2010/07/30/mirhossein_resigned_1367/
۱۲- کارنامه و خاطرات هاشمی رفسنجانی سال ۱۳۶۵ ، اوج دفاع ،صص ۷۷- ۷۶.
۱۳- کارنامه و خاطرات هاشمی رفسنجانی سال ۱۳۶۵ ، اوج دفاع ،ص ۹۳.
۱۴- کارنامه و خاطرات هاشمی رفسنجانی سال ۱۳۶۶ ، دفاع و سياست ، دفتر نشر معارف انقلاب، ۱۷۳ .
۱۵- کارنامه و خاطرات هاشمی رفسنجانی سال ۱۳۶۶ ، دفاع و سياست ،ص ۱۷۶.
۱۶- کارنامه و خاطرات هاشمی رفسنجانی سال ۱۳۶۶ ، دفاع و سياست ،ص ۲۴۷.
۱۷- کارنامه و خاطرات هاشمی رفسنجانی سال ۱۳۶۶ ، دفاع و سياست ،ص ۳۲۰ .
۱۸- رجوع شود به لينک:
http://news.aftabparast.com/2010/07/30/mirhossein_resigned_1367/
۱۹- خاطرات آيت الله منتظری ، ص ۵۸۴.
۲۰- رنج نامه ی احمد خمينی.
۲۱- هاشمی بدون روتوش ، گفت و گوی فرشته ی سادات اتفاق فر و صادق زيبا کلام با هاشمی رفسنجانی،انتشارات رونه، ص ۱۵۲.
۲۲- هاشمی بدون روتوش ،ص ۱۵۳.
۲۳- هاشمی بدون روتوش ،صص ۱۵۴- ۱۵۳.
۲۴- هاشمی بدون روتوش ،ص ۱۵۴.
۲۵- روزنامه ی کيهان، ۲۹/۶/ ۱۳۶۰.
۲۶- روزنامه ی کيهان، ۲۸/۶/۱۳۶۰.
۲۷- روزنامه ی جمهوری اسلامی ، ۲۲/۳/ ۱۳۶۸.
۲۸- روزنامه ی کيهان، ۲۵/۶/ ۱۳۸۹، صفحه ی اول.
۲۹- رجوع شود به لينک: http://www.irna.ir/View/FullStory/?NewsId=910951
۳۰- رجوع شود به لينک: http://www.parlemannews.ir/?n=7560
۳۱- رجوع شود به لينک: http://www.tabnak.ir/fa/pages/?cid=82707
۳۲- رجوع شود به لينک: http://www.kaleme.org/1388/11/06/klm-9657
۳۳- رجوع شود به لينک: http://www.parlemannews.ir/?n=8810
۳۴- رجوع شود به لينک:
http://www.hashemirafsanjani.ir/?type=dynamic&lang=1&id=1855
۳۵- رجوع شود به لينک:
http://www.hashemirafsanjani.ir/?type=dynamic&lang=1&id=1888
۳۶- رجوع شود به لينک:
http://jahannews.com/vdcgut9qwak9wq4.rpra.html
۳۷- خطبه نماز جمعه سی ام آبان ۱۳۷۶.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016