شنبه 30 تیر 1386

آيت‌الله عميد زنجانی، رئيس دانشگاه تهران: دانشجويان شعارهای دهه ۲۰ را سرندهند، ايسنا

*دانشجويان نقدپذير باشند
* تشکل‌های دانشجويی از تعصب‌های بيرون دانشگاه فاصله بگيرند


خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسی


رييس دانشگاه تهران با حضوردر خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) و با تاکيد برنقش رسانه‌ها برای حفظ امنيت کشور به سوالات خبرنگار سياسی اين خبرگزاری پاسخ داد.


رسانه دانشگاهی بايد تمام خصلت‌های دانشگاه را داشته باشد

آيت‌الله عميد زنجانی در گفت‌وگو با خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهارداشت: رسانه‌ها موظف هستند رسالت حقيقی خود را دنبال کنند و درراستای اهداف اصيل انقلاب اسلامی گام بردارند.

وی افزود: در حال حاضر رسانه دراصطلاح متعارف علمی ما همان تعريفی است که غرب از رسانه به همراه دارد. رسانه دانشگاهی با رسانه‌های ديگر بسيار متفاوت است و بايد تمام خصلت‌های دانشگاه را داشته باشد. مطمئنا تحليل و استدلال در رسانه دانشگاهی بسياراهميت دارد و نبايد تنها به اين نکته اکتفا کرد که خبرها بايد مطابق با واقعيت‌ها باشد، بلکه لازم است تحليل‌های حقيقی صورت بگيرد.

رئيس دانشگاه تهران ابرازداشت: با توجه به گرايش‌های مختلف، اطلاع رسانی تمام گروه‌ها و طيفها بسياردشواراست و ما اميدواريم که خط و مشيی که دنبال می‌شود خط و مشی جهادی باشد؛ چراکه هيچ واژه‌ای به اندازه واژه جهاد پويا نيست.

عميد زنجانی با تاکيد برنقش تشکل‌های دانشجويی در محيط دانشگاه اظهارداشت: تاثيرعملکردهای تشکل‌های دانشجويی در صحنه عمومی، سياسی و اجتماعی کشور بسيار تاثيرگذار است و امروزه جامعه ما بيش از گذشته متاثر از رخدادهای تشکل‌های دانشجويی است. اگر تشکل‌های دانشجويی به وظيفه خود به درستی عمل کنند، می توان درآينده انتظارداشت مسايل براساس تفکر نخبگان دانشجو حل و فصل شود.


تشکل‌های دانشجويی بايد از تعصب‌های بيرون دانشگاه فاصله بگيرند

وی افزود: يکی از نظام‌هايی که قدمت و سابقه طولانی دارد؛ نظام نخبه کشوراست و به دليل آنکه مردم اصولا نخبگان کشور را انتخاب می‌کنند تشکل‌های دانشجويی و حرکت‌های سياسی در محيط جامعه بسيار تاثيرگذارخواهند بود. تشکل‌های دانشجويی بايد از تعصب‌های بيرون دانشگاه فاصله بگيرند و مجری فرمان‌های بيرون دانشگاه نباشند. افکار فعالان دانشجويی جوشيده از علم و آگاهی است و نبايد تابع احزاب بيرون دانشگاه شود.

وی با بيان اين‌که معاون فرهنگی وزارت علوم تلاش‌های زيادی برای راهنمايی، هدايت وکمک به تشکل‌های دانشجويی انجام می‌دهد، تصريح کرد: معاون فرهنگی وزارت علوم تمام تلاش خود را انجام داده تا حرکت‌های فرهنگی درستی در دانشگاه‌ها ايجاد شود و فعاليت‌های دانشجويان روز به روز ارتقا پيدا کند.


دانشجويان بايد نقدپذير باشند

رئيس دانشگاه تهران با بيان اين‌که دانشجويان بايد نقدپذير باشند، تاکيد کرد: به دليل احساس امنيت فعالان دانشجويی آنها بايد بتوانند نقدپذيری را از درون خود آغاز کنند و اگر چنين عملکردی صورت بگيرد منطقی بودن فعالان دانشجويی نمود پيدا می‌کند و نقد آنها موثر واقع می‌شود. برگزاری جلسات آزاد ميان تشکل‌های دانشجويی باعث تفاهم و تضارب آرا می‌شود و اگر اين موضوع به شکل حقيقی اجرا شود و برخوردهای درستی ميان فعالان دانشجويی صورت بگيرد نتيجه مطلوبی به بار خواهد نشست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی افزود: تمام تشکل‌های دانشجويی قابل نقد هستند و اگر نقد حقيقی صورت بگيرد نشان از انديشه درست فعالان دانشجويی است و اين باعث می شود جو تفاهم در محيط دانشگاهی فراهم شود.


دانشجويان آگاه باشند شعارهای دهه ۲۰ را سرندهند

عميد زنجانی با اشاره به حرکت‌های راديکالی در درون بعضی از تشکل‌های دانشجويی خاطرنشان کرد: خوشبختانه ما به سمتی حرکت می‌کنيم که حرکت‌های راديکال کمتر به چشم می‌خورد و بدنه دانشجويی دارای آينده روشنی است؛ چراکه قبل ازآنکه اقدامی انجام دهد فهم و شعور دانشجويی را در نظر می‌گيرد. ما در حال حاضر در دهه هشتاد هستيم و مطمئنا شعارهای دهه ۲۰ با هيچ مرجعی قابل قبول نيست و به هيچ عنوان مصداق خارجی ندارد. دانشجويان بايد آگاه باشند به هيچ عنوان شعارهای آن زمان را سرندهند؛ چرا که هيچ فرد آگاهی آن را نمی‌پذيرد.


نشريات دانشجويی از ادبيات هجو، طنز و... استفاده نکنند

وی با تاکيد برنقش تشکل‌ها و نشريات دانشجويی يادآورشد: در نشريات دانشجويی نبايد از ادبيات هجو، طنز و... استفاده شود؛ چراکه محيط دانشگاهی پذيرای اين‌گونه ادبيات نيست و با اين امور برخورد می‌کند. مخاطبان محيط‌های دانشگاهی آگاه هستند و بايد مطابق با خواسته‌های آنان مطالب انتشار داده شود.


گفت‌وگو از خبرنگار سياسی ايسنا : هديه يوسفی فرد

Copyright: gooya.com 2016