دوشنبه 16 اردیبهشت 1387

شرکت‌های شل و رپسول از صنعت گاز ايران کنار می‌کشند، دويچه وله

شرکت‌های بزرگ نفتی رويال داچ شل و رپسول در تدارک کنارکشيدن از صنعت گاز ايران هستند. دليل کناره‌گيری اين دو شرکت غربی "فشارهای سياسی از جانب ايالات متحده آمريکا" اعلام شده است.

خبرگزاری رويترز روز شنبه ۳ ماه مه به نقل از روزنامه‌ی اسپانيايی "اکسپانسيون" خبر داد که مسئولان شرکت‌های نفتی رويال داچ شل (Royal Dutch Shell) و رپسول (Repsol) در حال مذاکره با مقام‌های دولت ايران پيرامون فسخ يک قرارداد بزرگ استخراج گاز هستند. روزنامه‌ی اسپانيايی دليل کناره‌گيری اين دو شرکت غربی را "فشارهای سياسی از جانب ايالات متحده آمريکا" اعلام کرده است.

پروژه‌ی مورد بحث،‌ قرارداد بهره‌برداری از فاز ۱۴ ميدان گاز پارس جنوبی است که به صورت "تفاهم‌نامه" اوايل سال ۲۰۰۷ ميان دولت ايران و دو شرکت شل و رپسول به امضا رسيد. اين دو شرکت برای امضاء قراداد نهايی خواهان فرصت مطالعه بودند اما در يک سال گذشته، عليرغم فشارها و درخواست‌های مکرر دولت ايران، قرارداد نهايی به امضاء نرسيد. مبلغ اين قرارداد ۱۰ ميليارد دلار بود.

روزنامه‌ی اسپانيايی "اکسپانسيون" در ادامه‌ی گزارش خود نوشته است که شرکت‌های شل و رپسول اخيرا در جستجوی شرکای جايگزين برای ايران بوده‌اند و در همين ارتباط با کنسرن روسی گازپروم، شرکت نفتی هندی "اويل کورپ" و نيز شرکت‌های چينی به مذاکره پرداخته‌اند. مديران شل و رپسول گفته‌اند در صورت بهبود فضای سياسی بين‌المللی، اين شرکت‌ها مايل‌اند بارديگر در پروژه‌های ميدان گازی پارس جنوبی سرمايه‌گذاری کنند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، يک سخنگوی شرکت رپسول مايل نبود توضيح بيشتری درباره‌ی گزارش روزنامه‌ی اسپانيايی ارائه دهد.

گفته می‌شود مسئولان شرکت‌های شل و رپسول در يک‌سال گذشته از سوی مقام‌های دولت آمريکا برای کناره‌گيری از اين پروژه زير فشار بودند. مقام‌های امريکا اين دو شرکت را تهديد کرده بودند که در صورت حضور در اين پروژه طبق قانون مصوب سال ١٩٩۶ عمل خواهند کرد. براساس اين قانون که در زمان رياست جمهوری بيل کلينتون تصويب شد، سرمايه‌گذاری بيش از ٢٠ ميليون دلار در صنعت نفت و گاز ايران مشمول تحريم‌های دولت آمريکا خواهد شد.

در سال‌های اخير و در پی بالاگرفتن مناقشه‌ای اتمی غرب با ايران بر سربرنامه‌ی اتمی آن کشور، ايالات متحده‌ی امريکا می‌کوشد از سرمايه‌گذاری‌های کلان شرکت‌های غربی در ايران جلوگيری کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

علاوه‌بر شرکت انگليسی-هلندی شل و شرکت اسپانيايی رپسول، شرکت فرانسوی توتال نيز برای بهره‌برداری از يک ميدان نفتی در جنوب ايران با مسئولان وزارت نفت به توافق رسيده بود اما قرارداد توتال نيز تاکنون نهايی نشده است.

مقام‌های وزارت نفت ايران پيشتر اعلام کرده بودند شرکت‌های توتال، رويال داچ شل و رپسول به منظور توافق در خصوص توسعه دو ميدان نفتی و گازی در خليج فارس، تا ۱۱ خرداد سال ۱۳۸۷ فرصت دارند و اين مهلت تمديد نخواهد شد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'شرکت‌های شل و رپسول از صنعت گاز ايران کنار می‌کشند، دويچه وله' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016