پنجشنبه 3 مرداد 1387

باراک اوباما: چه بوش حاکم چه اوباما، ايران يک نگرانی عمده است، بی بی سی


باراک اوباما نامزد دموکرات ها در انتخابات رياست جمهوری آمريکا بار ديگر برنامه اتمی ايران را خطرناک خوانده و دلايل خود برای لزوم گفتگو با ايران را تشريح کرده است.

همزمان جان مک کين نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ماه نوامبر گفته است که ايران "ابزارهای لازم برای محو کردن اسرائيل از نقشه جهان" را دارد.

سناتور اوباما که در سفری دو روزه به اسرائيل به سر می برد با اشاره به برنامه اتمی ايران گفت: "دولت ايران بايد بداند که چه دولت بوش در آمريکا سر کار باشد چه دولت اوباما، اين نگرانی عمده آمريکاست."

وی همچنين گفت: "يک ايران اتمی شرايط بازی را عوض خواهد کرد."

اوباما نيز همچون جورج بوش، رئيس جمهور آمريکا، تاکيد کرد که برای رسيدگی به "تهديد بالقوه" ايران هيچ گزينه ای را ناديده نمی گيرد که اشاره ای به وجود گزينه نظامی است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اما سناتور اوباما که همواره بر لزوم گفتگو با دشمنان آمريکا تاکيد کرده است روز چهارشنبه دلايل خود برای مذاکره با ايران، سياستی که مورد انتقاد جان مک کين نامزد جمهوری خواهان است، را تشريح کرد.

وی گفت: "هدف من در زمينه دنبال کردن يک ديپلماسی سرسختانه، جدی و مستقيم، ناشی از اين نيست که من در مورد ماهيت اين رژيم ها ساده انگار هستم، نه چنين نيست؛ به اين دليل است که اگر تمايل خود را به گفتگو نشان دهيم و برای رسيدگی به اين مسائل عاجل، هويج و چماق را پيشنهاد کنيم، ما را در موقعيتی قوی تر برای بسيج جامعه بين المللی جهت افزايش فشار بر ايران قرار می دهد."

او افزود که چنين رويکردی باعث می شود ايران نتواند بگويد که آمريکا می خواهد حرفش را با زورگويی پيش ببرد.

او جای ديگری در سخنانش بار ديگر بر تهديدی که به گفته او ايران متوجه اسرائيل می کند تاکيد کرد.

سناتور اوباما "رژيمی در ايران که از تروريسم حمايت می کند و سلاح های اتمی را دنبال می کند" را تهديدی برای اسرائيل دانست و گفت: "يک ايران اتمی خطری ناگوار را متوجه خواهد کرد و جهان بايد از دستيابی ايران به سلاح اتمی جلوگيری کند."

وی همچنين با اشاره به اعزام يک ديپلمات ارشد آمريکايی به نشست روز شنبه ميان قدرت ها و ايران در ژنو، به دولت ايران توصيه کرد که از تغيير در رويکرد دولت بوش بهره برداری کند.

اين سناتور اهل ايلينوی همچنين تاکيد کرد که بايد در ازای کوتاه آمدن ايران از برنامه اتمی اش، امکان بهبود روابط با جامعه بين المللی به اين کشور داده شود.

اما او نسبت به خطر برنامه اتمی ايران به خصوص به دليل "حمايت آن از تروريسم" هشدار داد: "بسياری از اين کشورها، از جمله ايران، با سازمان های تروريستی ارتباط دارند که بدان معنی است که ناگهان ممکن است شاهد افتادن مواد اتمی در دست تروريست ها باشيد."

ايران می گويد برنامه اتمی اش صرفا جنبه صلح آميز دارد و به دنبال سلاح اتمی نيست. به علاوه اين کشور حمايت از تروريسم را رد می کند و حمايت خود از سازمان هايی چون حزب الله لبنان و حماس در سرزمين های فلسطينی را حمايت از جنبش های مقاومت مردمی توصيف می کند.

وزارت خارجه ايران قبلا ارزيابی باراک اوباما از برنامه اتمی ايران و نقش آن در خاور ميانه را "کاملا يکسويه و غيرواقعی" خوانده به طوری که "با حقايق مربوط به ماهيت صلح آميز برنامه هسته ای ايران مغايرت آشکار دارد و غير قابل قبول است."

وزارت خارجه ماه پيش در بيانيه ای نگرش های سناتور اوباما را "فرصت طلبانه" توصيف کرد و گفت: "بيان اين مسايل ناشی از القائات صهيونيستی و توهم زدگی اين نامزد انتخابات رياست جمهوری آمريکا است".

'ايران ابزار محو کردن اسرائيل را دارد'

از سوی ديگر جان مک کين نامزد حزب جمهوری خواه در انتخابات رياست جمهوری گفته است که اسرائيل از جمله به دليل ايران با بزرگترين تهديد در تاريخ خود روبروست.

جان مک کين در يک تجمع انتخاباتی در ايالت پنسيلوانيا گفت که خطر برنامه اتمی ايران، نزديکی گروه های تروريستی به مرزهای اسرائيل و تلاطم سياسی داخلی، جملگی تهديدی برای اسرائيل است.

وی گفت: "احساس من درباره اسرائيل اين است که آنها احتمالا از بسياری جهات حتی از زمان استقلال نيز در معرض خطرات بزرگتری هستند."

سناتور مک کين با اشاره به اظهارات محمود احمدی نژاد رئيس جمهور ايران داير بر لزوم "محو اسرائيل از نقشه جهان" گفت: "آنها ابزارهای لازم برای اين کار را دارند."

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'باراک اوباما: چه بوش حاکم چه اوباما، ايران يک نگرانی عمده است، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016