چهارشنبه 3 مهر 1387

نشست پنجشنبه ۱+۵ درباره ايران، به دليل مخالفت روسيه، لغو شد، ايسنا


به دليل خودداری روسيه از شرکت در ديدار نمايندگان ۱+۵ برای گفت‌وگو درباره‌ برنامه هسته‌يی ايران اين ديدار لغو شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، وزارت خارجه فرانسه در بيانيه‌ای اعلام کرده بود که ديپلمات‌های عالی رتبه پنج عضو دايم شورای امنيت سازمان ملل (آمريکا، فرانسه،‌انگليس، روسيه و چين) به علاوه آلمان روز پنجشنبه در حاشيه نشست مجمع عمومی شورای حکام با يکديگر ديدار و درباره تحريم‌های جديد عليه ايران گفت‌وگو می‌کنند؛ ظاهرا وزارت خارجه روسيه ضرورتی در انجام اين کار نديد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه روسيه در بيانيه‌ای گفت: ما ضرورتی را نمی‌بينيم که بخواهيم به خاطر آن همه چيز را کنار بگذاريم و در وسط هفته‌ای که در آن مشغول جلسات مجمع عمومی سازمان ملل هستيم گردهم آمده درباره برنامه هسته‌يی ايران گفت‌وگو کنيم.

به دنبال اين امر آمريکا اعلام کرد که نشست مربوطه لغو شده است.

شان مک کورمک، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا در جمع خبرنگاران گفت: نشست وزرای ۱+۵ برگزار نخواهد شد.

به گزارش روزنامه نيويورک تايمز، ‌مک کورمک گفت که تصميم لغو اين ديدار دوجانبه بوده و ربطی به غرض ورزی روسيه به خاطر انتقادات اخير آمريکا از مسکو نداشت.

وی گفت: ما نيز با آن‌ها موافقيم که زمان برای برگزاری چنين نشستی در سطح وزرا مناسب نيست.

با اين حال به گزارش خبرگزاری فرانسه، يک مقام عالی رتبه وزارت خارجه آمريکا اذعان داشت که اين روسيه بود که موجب لغو نشست ۱+۵ شد و اين مساله به اختلافات روسيه و آمريکا درباره درگيری نظامی مسکو با گرجستان ربط دارد.

وی گفت: من فکر می‌کنم کاملا آشکار است که در حالی که همه متعهد به رويکرد دو سويه (چماق و هويج ) هستند دو تن از اعضای ۱+۵ يعنی روسيه و چين در حال حاضر آماده شرکت فعالانه در اعمال قطعنامه تحريم بعدی نيستند. چين برای شرکت در مذاکرات آماده است، اما روسيه اين نشست را زيرسوال برده است؛ زيرا مسکو همان حس ضرورتی را که ما درباره‌ی اين وضعيت داريم ندارد.

اين مقام آمريکايی افزود: آشکار است که ما در حال تجربه‌ی دوره‌ی متزلزلی در روابط خود با روسيه هستيم. اما من شکی ندارم که اين دوران به پايان خواهد رسيد.

شبکه‌ی خبری CNN نيز به نقل از اين مقام آمريکايی که در جمع خبرنگاران در خارج از نشست مجمع عمومی سازمان ملل صحبت می‌کرد نوشت: در مرحله‌ی فعلی ما هنوز در تلاشيم مبنای يک نشست در سطح وزرا را آماده کنيم، اما مشخص نيست که اين امر اتفاق بيفتد.

اين مقام که خواست نامش فاش نشود گفت: ما فکر می‌کرديم هنگامی که همه‌ی وزرا در نيويورک حضور دارند بد نيست از اين فرصت استفاده کنيم، اما پيامی که روسيه فرستاد مبنی بر اين اساس است که آنها فکر نمی‌کنند که زمان اين نشست مناسب باشد.

وی افزود: ما مشکلاتی جدی با رفتار روسيه در زمينه‌ی بحران گرجستان داريم و اين امر بر همه‌ی عرصه‌ها تاثير گذاشته است.

فرانک والتر اشتاين‌ماير، وزير امور خارجه‌ی فرانسه نيز که برای شرکت در اجلاس سازمان ملل در نيويورک به سر می‌برد از به تعويق افتادن نشست وزرای ۱+۵ ابراز نگرانی کرد.

اشتاين ماير گفت: شکی وجود ندارد که بدون چنين نشستی که ما در حال حاضر شديدا به آن نيازمنديم اعمال تحريم های بين‌المللی لازم دشوارتر و پيچيده‌تر خواهد بود.

وی افزود: من اميدوارم و انتظار دارم که اين پايان تلاش‌های برای متقاعد کردن به توقف فعاليت‌های حساس هسته‌يی‌اش نباشد.

مک کورمک روز سه‌شنبه گفت که کاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريکا روز چهارشنبه نشستی با سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه‌ی روسيه خواهد داشت.

به گزارش روزنامه‌ی نيويورک تايمز، آندرئی نسترنکو، يکی از سخنگويان وزارت خارجه‌ی روسيه در بيانيه‌ای گفت: ما مايليم واشنگتن در نهايت تصميم بگيرد که خواستار چه روابطی با روسيه است. اگر آنها می‌خواهند روسيه را تنبيه کنند اين يک مساله است، اما اگر تاييد کنند که ما منافع مشترکی داريم که بايد به اتفاق يکديگر به پيش برده شود اين يک مساله ديگر است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نشست پنجشنبه ۱+۵ درباره ايران، به دليل مخالفت روسيه، لغو شد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016