جمعه 9 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تقدير نهضت آزادی ايران از ۶ فعال حقوق بشر

«نهضت آزادی ايران» سی‌ام بهمن ماه ۱۳۸۷ با برگزاری مراسمی از شيرين عبادی، فريده غيرت، نرگس محمدی، عمادالدين باقی، محمدعلی دادخواه و عبدالفتاح سلطانی به عنوان شش فعال حقوق بشر تقدير کرد.
بر اساس مصوبه شورای مرکزی نهضت آزادی ايران، قرار بر اين شده بود تا با برگزاری جلسه ای در منزل دکتر ابراهيم يزدی دبير کل نهضت آزادی ايران، از شش فعال حقوق بشر تقدير شود، اما برگزاری اين جلسه با ممانعت نيروهای امنيتی و انتظامی مواجه شد. از همين رو آنان تصميم گرفتند برای مرتبه دوم اين مراسم را در منزل احمد صدر حاج سيد جوادی عضو شورای مرکزی اين تشکل سياسی برگزار کنند که اينبار نيز مقام های مسئول با وجود دعوت از مهمانان، با برگزاری اين مراسم خصوصی مخالفت کردند. به اين ترتيب سی ام بهمن ماه برای مرتبه سوم برای برگزاری اين مراسم تلاشی صورت گرفت که برگزار کنندگان موفق به برگزاری مراسم تقدير از شش فعال حقوق بشر شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش روابط عمومی نهضت آزادی ايران، در ابتدای مراسم تقدير از شش فعال حقوق بشر، ابراهيم يزدی، دبير کل نهضت آزادی ايران، بزرگترين مشکل کنونی کشور را بی‌قانونی دانست، بنابراين ارزش خطير مقابله با آن را يادآور شد.
پس ازپايان سخنرانی يزدی، متن لوح سپاس به وسيله ابوالفضل بازرگان عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ايران، خوانده شد. در اين لوح که تاريخ دی ماه ۱۳۸۷ بر آن نقش بسته و به امضای ابراهيم يزدی نيز رسيده بود، در تجليل از فعالان حقوق بشر چنين آمده بود: «رعايت و اجرای حد اقل های اعلاميه جهانی حقوق بشر سنگ بنای توسعه پايدار، پيشبرد دموکراسی و يگانه راه برون رفت از بن بست کنونی کشور عزيزمان محسوب می شود. نهضت آزادی ايران ضمن بزرگداشت خدماتی که در ساليان گذشته به قربانيان نقض گسترده حقوق بشر عرضه کرده و اهتمام بی دريغی که در راه تعميق فرهنگ حقوق بشر و دموکراسی در جامعه ايران ورزيده ايد، صميمانه از شما سپاس گزاری کرده و موفقيت بيشتر را در پيمودن مسير فعاليت های انسانی پيش رو آرزو می کند.»
به اين ترتيب لوح‌های يادبود به فريده غيرت، نرگس محمدی، عمادالدين باقی، محمد علی دادخواه و عبدالفتاح سلطانی تقديم شد. شيرين عبادی رييس کانون مدافعان حقوق بشر به علت سفر خارج از کشور در مراسم يادشده حضور نداشت.
پس از تقديم لوح ها به شش فعال حقوق بشر، هاشم صباغيان عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ايران، ارزش دفاع از حقوق مخلوق را نزد خدا بسيار والا شمرد و ابراز اميدواری کرد که پايداری فعالان عرصه دفاع از حقوق بشر بيش از پيش قوی شود. وزير کشور دولت موقت مهندس بازرگان در ادامه حضور ۳ نفر از بانوان در اين جمع ۶ نفره را بيانگر نقش مهم و ارزشمند بانوان در جامعه و مايه مباهات فعالان حقوق بشر دانست.
محمد توسلی رئيس دفتر سياسی نهضت آزادی ايران نيز ضمن تاکيد بر ارزش ذاتی دفاع از حقوق بشر، ارزش والای خدمات تقديرشدگان را در نهادسازی و شرکت در فعاليت‌های جمعی دانست. وی با اشاره به حضور آنان در دو نهاد مدنی «کانون مدافعان حقوق بشر» و «انجمن دفاع از حقوق زندانيان»، نقش اين دو نهاد را در تحولات اجتماعی مهم ارزيابی کرد. او در ادامه به يادداشتی از مرحوم آيت‌اله سيدابوالفضل زنجانی مربوط به سال ۱۳۵۶ در مورد تطبيق سی ماده اعلاميه جهانی حقوق بشر با آيات قرآن مبين اشاره کرد.
عمادالدين باقی، مؤسس انجمن دفاع از حقوق زندانيان، سخنران بعدی اين مراسم بود که در ابتدا به ذکر تاريخچه‌ای از نخستين نهاد مدنی حقوق بشر- جمعيت ايرانی دفاع از آزادی و حقوق بشر- در سال ۱۳۵۶ پرداخت و با گرامی‌داشت ياد و خاطره مؤسسان آن چون مرحومان مهندس مهدی بازرگان و دکتر يدالله سحابی، نهادهای فعلی حقوق بشری در ايران را ادامه‌دهنده راه آن بزرگواران دانست. او در ادامه سه ويژگی برای آن پيشگامان و پايه‌‌گذاران برشمرد. «عموماً روشنفکر و مذهبی بودند»، «همه‌شان در فضای پرتنش آن دوران با زبان مدنی و قانونی سخن می‌گفتند و فعاليت می‌کردند» و «خودشان از قربانيان استبداد بودند».

فريده غيرت، رئيس هيات مديره انجمن دفاع از حقوق زندانيان نيز ضمن ارج نهادن بر تلاش های نهضت آزادی ايران، پيگيری و تلاش بی‌وقفه بزرگان اين تشکل سياسی را در بيش از چهار دهه فعاليت سياسی و اجتماعی شايان تقدير دانست.
عبدالفتاح سلطانی، عضو شورای عالی نظارت کانون مدافعان حقوق بشر و وکيل مدافع متهمان سياسی به عنوان سخنران بعدی اين مراسم، ريشه‌های حقوق بشر را ملهم از آموزه‌های دين اسلام دانست و با عنايت به نقش سياسی و دينی نهضت آزادی ايران خواهان دعوت اين تشکل سياسی از همه فعالان سياسی برای پايبندی به مفاد ميثاق جهانی حقوق بشر شد.
ابوالفضل بازرگان نيز با اشاره به مطالب مطرح شده از سوی عمادالدين باقی، توضيحاتی درباره «کميته ايرانی دفاع از آزادی و حقوق بشر» (پيش از انقلاب) و « جمعيت دفاع از آزادی و حاکميت ملت» ( پس از انقلاب) بيان کرد.
نرگس محمدی نايب رييس کانون مدافعان حقوق بشر نيز با تأکيد بر اهميت مساله حقوق بشر در عرصه جهانی و روابط متقابل ملت ها و دولت ها، نهضت آزادی ايران را حزبی ديرپا و نيکنام و تداوم فعاليت آن در عين نيکنامی را شايان تقدير دانست.
در پايان محمد علی دادخواه عضو شورای عالی نظارت کانون مدافعان حقوق بشر و وکيل مدافع متهمان سياسی که سابقه دفاع از اعضای نهضت آزادی ايران را در دادگاه انقلاب در کارنامه‌اش ثبت کرده است، خواهان شناسايی و شناساندن مصاديق بارز نقض حقوق بشر شد و به ذکر نکاتی در مورد تخلف های قانونی تشکيل و عملکرد دادگاه انقلاب پرداخت.





















Copyright: gooya.com 2016