شنبه 29 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پرسش‌گری در مورد برخورد با موانع اصلاحات سياست آينده ماست، تشريح مواضع انتخاباتی در گفتگو با عبدالله مومنی، اعتماد

- منتظر اعلام نظر عبدالله نوری هستيم
- در جريان انتخابات از سرمايه خاتمی هزينه شد


سخنگوی سازمان دانش آموختگان ايران با تاکيد بر ادامه پيگيری مباحث انتخابات رياست جمهوری از سوی سازمان متبوع اش گفت: "رويکرد سازمان به انتخابات همانگونه که بارها گفته شده رويکرد فعالانه بوده که در کنار نگاه معطوف به اراده ی تغيير وضع موجود، انتخاب "گزينه‌ای "که تقويت کننده و ياريگر فرايندها و امکانات دموکراتيک درجامعه باشد نيزمورد توجه ما قرار داشته است".

عبدالله مومنی " طرح کانديدتوری عبدالله نوری" را در همين راستای توصيف کرد و افزود: " ما به انتخابات به ديد يک فرصتی برای ايجاد زمينه های تغييرات دموکراتيک نگاه می کنيم، نه مجالی برای تقسيم غنائم و مناصب".

سخنگوی سازمان ادوار تحکيم وحدت ادامه داد: "در شرايطی که نگاه عده ای به انتخابات صرفا ورود به مراکز قدرت و بهره‌مندی مستقيم و غير مستقيم ازمواهب آن باشد، طبيعی است که اين عده در بزنگاه‌های حساس به راحتی اهداف و اصول را قربانی منصب و منفعت شخصی می کنند. چنين شيوه‌ای مسلما برای هيچ فرد اصلاح‌طلب و دموکراسی‌خواهی زيبنده و قابل قبول نيست".



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: "برهمين اساس ما از ابتدا طرحمان برای انتخابات معطوف به زمينه‌سازی برای اصلاحات بنيادين بود، که ازاين منظر اصلاحات با جابجايی "اين" با "آن" محقق نمی‌شود، تحقق اصلاحات محتاج وجود رهبری مصمم، شجاع و بصير در پيوند با يک جنبش گسترده و سازمان يافته است که معتقد بوديم مجموعه نيروهای اصلاح‌طلب و تحول‌خواه در "ائتلاف" با هم و اجماع بر يک کانديدای واحد در اين راستا موفق خواهند شد که متاسفانه بنا به دلايلی که شرح و بسطش فرصت ديگری را می‌طلبد اين طرح محقق نشد".

مومنی ناديده انگاشتن تعمدی اين ايده را از جمله دلايل عدم تحقق حرکت به سوی اصلاحات بنيادين دانست و گفت: "به هر حال اين بی توجهی و کم لطفی برخی نيروها چيزی از ارزش‌های آقای نوری کم نمی‌کند در شرايط کنونی ودر صورتيکه آقای نوری تصميم به حضور بگيرند ايشان کانديدای اول و آخر سازمان خواهند بود و سازمان با تمام توان ازايشان حمايت خواهد کرد" .

رييس شورای مرکزی سازمان ادوار تحکيم وحدت ويژگی‌های نظير "شجاعت مدنی، وفاداری به اهداف اصيل جنبش اصلاح طلبی، عقلانيت و درعين حال آمادگی برای پرداخت هزينه، سابقه قوی مديريتی - اجرايی، محبوبيت و پتانسيل برای جلب نظر مردم و ايجاد بسيج اجتماعی و آگاهی گسترده نسبت به تنگناهای اقتصادی و سياسی کشور" را از جمله خصوصياتی دانست که عبدالله نوری را به کانديدای مطلوب سازمان دانش آموختگان ايران تبديل کرده است.

وی با تاکيد بر اينکه "به هر حال تا تکليف حضور يا عدم حضور آقای نوری در انتخابات مشخص نشود، بحث بر روی هر گزينه ديگری در سازمان منتفی است" ابراز اميدواری کرد که "تکليف اين مساله هرچه زودتر روشن شود تا بتوان از فرصت باقی مانده تا انتخابات به تقويت اصلاحات اصيل و دموکراتيک پرداخت".

مومنی همچنين گفت: "ما بار ديگر و در فرصت اندک باقيمانده توجه نيروهای دموکراسی خواه را به پروژه اصلاحات بنيادين و شجاعانه از طريق طرح گزينه آقای نوری جلب می‌کنيم، ايشان فردی است که در راه دفاع از دموکراسی و حقوق بشر هزينه داده و در اين راه از وزارت دست کشيده و به زندان افتاده است".

اين فعال سياسی اصلاح طلب افزود: "نسبت آقای نوری با جريان اصلاح طلبی و با گفتمان دموکراسی خواهی روشن و مشخص است. عبدالله نوری در دوره‌ای که ديگران سکوت و گوشه نشينی اختيار کرده بودند در صف اول دفاع از حقوق دمکراتيک مردم بود و در زمان سکوت اعتراضی و معنادار هرگز از اهداف اصلاح طلبانه و خواست‌های ملی پا پس نکشيد، فرياد و سکوت نوری نسبت مستقيمی با اصلاح طلبی دارد در حاليکه به نظر می‌رسد متاسفانه گروه‌هايی که خود را سردمدار اصلاحات می دانند در اين شرايط حساس تاريخی ترجيح می‌دهند آرمانهای اساسی اصلاحات را ناديده بگيرند".

مومنی با انتقاد از برخورد عجولانه و غيرمنطقی برخی گروه‌های اصلاح طلب با طرح کانديداتوری عبدالله نوری گفت: " امروز می‌بينيم که درشرايطی که شورای نگهبان در بررسی صلاحيت داوطلبان انتخابات به گفته اکثر اصلاح طلبان جناحی و با تنگ نظری برخورد می‌کند و بخصوص نسبت به گرايشهايی که نگاه انتقادی‌تری به موقعيت حاکم دارند سرسختی بيشتری در برابر تاييد صلاحيتها از خود نشان داده است، اما در مواجهه با چگونگی برخورد با صلاحيت نوری از هر گونه پيشداوری اعلام برائت جسته و موضع بی طرفی می‌گيرد" .

وی افزود: " اين در حالی است که متاسفانه بخشی از اصلاح طلبان قبل از اينکه نوری در معرض داوری شورای نگهبان قرار گيرد نسبت به رد صلاحيت وی اقدام کرده و با اين شيوه راه را برای توجيه اقدامات غيرقانونی باز کرده‌اند".

مومنی رويکرد اصلاح طلبان به انتخابات پيش رو را "براساس نوعی تنزه‌طلبی و عافيت جويی" دانست و افزود: "دراين راستا فرار از پرداختن کوچکترين هزينه و دوری ازطرح گزينه‌يی که موقعيت دستيابی تسهيل شده آنها به قدرت را دشوار نمايد وجه بارز در سمت گيری‌های سياسی معطوف به انتخابات از سوی اصلاح طلبان بوده است".

سخنگوی سازمان دانش آموختگان ايران اسلامی در عين حال با ابراز خرسندی از استقبال رييس ستاد انتخاباتی آقای کروبی از طرح کانديداتوری عبدالله نوری خواستار موضع گيری شفاف ساير اصلاح طلبان و کانديداها در اين خصوص شد.

مومنی تصريح کرد: "اصلاح طلبان در اين موقعيت تاريخی در برابر اين پرسش قرار دارند که نسبت به شرايط برگزاری انتخابات آزاد و تاييد صلاحيت کانديداهای منتقد و مستقل چگونه برخورد خواهند کرد".

عبدالله مومنی در بخش ديگری از اين گفتگو نگاه اصلاح طلبان به ساير کانديداهای طيف اصلاحات را مبتنی بر نوعی انحصارگرايی سياسی دانست و افزود: "علاوه بر منطقی که فقط يا" من" و يا "ديگری" را برای حضور در انتخابات تئوريزه می کند و به رسميت می شناسد و"خود اصلاح طبی" را تبليغ می‌کند متاسفانه اصلاح طلبان ساير کانديداهای منتسب به اين طيف را در بايکوت خبری و انحصار رسانه ای قرار داده اند و در خصوص آنها با بی اعتنايی و بی توجهی برخورد نموده و در صدد القای بی اهميت بودن حضور آنها هستند".

وی با اعتراض به نحوه برخورد برخی اصلاح طلبان با اعلام نامزدی افرادی چون خانم اعظم طالقانی، دکتر اکبراعلمی و قاسم شعله سعدی اين نوع تماميت خواهی و انحصارگرايی به نام اصلاحات را تقبيح نموده و خواستار تسامح و رواداری گروههای اصلاح طلب نسبت به منتقدين درون گفتمانی شد.

مومنی با بيان اينکه " کثرت گرايی سياسی از ويژگيهای اصلاح طلبان اصيل و نقطه افتراق ايشان با فرصت‌طلبان و محافظه‌کاران است" تاکيد کرد "بايد تنوع و تکثر موجود در جامعه و تضمين حقوق همه را به عنوان يک واقعيت به رسميت بشناسيم".

رييس شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان ايران با اشاره به اعلام نامزدی محمد خاتمی و سپس انصراف وی از اين رقابتها گفت: "آقای خاتمی از چهره‌های ارزشمند و با اخلاق عرصه سياست در ايران هستند که اعتبار و مقبوليت‌شان سرمايه بزرگی برای جنبش دموکراسی خواهی است ما معتقديم بايد ازسرمايه و اعتبار خاتمی به نفع مصالح همگانی و برای پيشبرد اهداف اصلاحی بهره ببريم، اما متاسفانه قدر اين سرمايه تاکنون آنگونه که بايد شناخته نشده و بعضا تحت تاثير و تلقين اطرافيان، آقای خاتمی تصميماتی گرفته است که در جهت کاستن از کارآمدی ايشان برای جنبش دموکراسی خواهی بوده است".

مومنی با اشاره به "ارائه تحليل‌هايی از سوی سازمان متبوع‌اش در مورد عدم وجود زمينه‌های لازم برای ورود و وموفقيت آقای خاتمی پيش از اعلام نامزدی ايشان و نياز به چهره‌هايی با صراحت و شجاعت" خاطرنشان ساخت: "متاسفانه اين شيوه‌ها باعث شده، مردم و کشورعملا از اين سرمايه محروم بمانند و نقش برجسته آقای خاتمی در پس يکسری تحليل‌های ضعيف و غيرواقعی و ميل فزاينده برخی افراد برای کسب مناصب دولتی پوشيده بماند و اکنون جای اين سئوال باقی است که چرا آقای خاتمی بايد سرنوشت سياسی خود با افرادی گره بزند که اصرار بر مرزبندی با اصلاح طلبان دارند".

وی ادامه داد: "چرا آقای خاتمی بايستی سرمايه، اعتبار و محبوبيت خود را هزينه فردی کند که نسبتش با اهداف اصلاح طلبی مخدوش و نا مشخص است، اميدواريم روند اين اشتباهات متوقف شود و آقای خاتمی بتواند نقش شايسته يی برای اصلاح دموکراتيک در ايران ايفاء کند و بيش از اين به نردبان قدرت‌طلبی اغيار تبديل نشود".

سخنگوی سازمان دانش آموختگان ايران با اشاره به اعلام کانديداتوری مهندس ميرحسين موسوی نيز گفت: "آقای موسوی در يکی از حساس ترين مقاطع تاريخی ايران رياست قوه مجريه را برعهده داشته است و با توجه به سکوتی که پس از ترک اين پست داشته‌اند به نظر می‌رسد علاوه براينکه مواضع امروز خود را روشن می‌کنند که طبعا براساس مطالبات امروزی تنظيم می‌شود، لازم است تا به جهت رعايت شعار پاسخگويی و شفافيت به برخی پرسش‌ها در مورد عملکرد خود در آن دوره که ممکن است برای برخی از افراد و خصوصا جريانهای دموکراسی‌خواه محل ترديد و نگرانی باشد، پاسخ دهند، چرا که ايشان با اعلام کانديداتوری خود و کارنامه سياسی‌اش را در معرض رای عموم مردم با گرايشهای مختلف سياسی قرار داده است،‌ گرچه اين حق برای ايشان محفوظ است که مانند سالهای گذشته در اين موارد سکوت کنند".

مومنی با بيان اين مطلب که "البته در مورد آينده نيز سوالاتی از ايشان داريم " افزود: "ايشان در صورت پيروزی چه جايگاهی برای دموکراسی و حقوق بشر در منظومه عمل و انديشه و برنامه ريزی‌اش قائل خواهد شد؟ به طور مشخصی نسبت ايشان با اصول جريان اصلاحات چيست"؟

اين فعال سياسی "جهت‌گيری اخير برخی گروه‌های اصلاح طلب به سمتی خارج از دايره اصلاح طلبی و محو شدن مفهوم اصلاح طلبی را نگران کننده" توصيف کرد واضافه کرد: "بار ديگر تاکيد می‌کنيم که نياز امروز جامعه ما از منظر اصلاحات يک چهره پايبند به اصول اطلاحات يعنی دموکراسی و حقوق بشر بود نه يک چهره اصولگرا که از حمايت اصلاح طلبان استقبال کند".

سخنگوی سازمان دانش آموختگان در بخش ديگری از اين گفتگو ارائه برنامه اقتصادی در جهت دموکراسی و همچنين طرح مساله " لزوم اصلاح قانون اساسی" و بيانيه حقوق شهروندی از سوی مهدی کروبی را بسيار قابل تامل دانست و گفت: "‌اصلاح قانون اساسی و دموکراتيزه کردن ساختار حقوقی و سيستم انتخاباتی از جمله مهمترين اهداف سازمان ماست که در سند استراتژی دوسالانه سازمان هم منعکس شده است".

وی تصريح کرد: "اگر چه طرح مطالبات دمکراتيک مردم از سوی آقای کروبی در خور تحسين و توجه است با اين حال سازمان هنوز هيچ جمع بندی در مورد حمايت از آقای کروبی نداشته است و اساسا تا تعيين تکليف نامزدی آقای نوری ساير گزينه‌ها منتفی هستند، اما نفس اينکه جناب کروبی بر خلاف برخی از جريانات که تنها برچسب اصلاح طلبی بر سينه دارند تلاش می‌کند تا بيرق اصلاح طلبی در جامعه افراشته باشد و گفتمان حقوق دمکراتيک مردم را برجسته و طرح می کنند قابل تقدير است" .

وی در مورد موضع سازمان متبوع‌اش گفت: "سازمان ما با رصد رويدادها و تحولات به بررسی شرايط سياسی ادامه می‌دهد و موضع نهايی سازمان در مورد انتخابات، در هفته‌های آينده وبا جمع بندی بحث‌های درون شعب و ساير ارکان سازمان اعلام خواهد شد".

مومنی ادامه داد: " البته بايد توجه داشت در شرايط فعلی و با توجه به وضعيت کانديداهای موجود و اينکه حتی اگر اصلاح طلبان پيروز شوند امکان ايجاد ظرفيتی برای تغيير توازن قوای سياسی به نفع رييس جمهور منتخب نيز فراهم نيست، انتظار تحول اساسی و دموکراتيک از انتخابات پيش رو محل ترديد است".

عبدالله مومنی اضافه کرد: " با اين حال از آنجاييکه تغيير وضع موجود يکی از مسايل مورد توجه جامعه و اصلاح طلبان است لذا اراده سياسی سازمان در انتخابات پيش رو در گام نخست معطوف به تغيير وضع موجود و در مرحله بعد تقويت فرايند هموار کننده مسير مناسبات دمکراتيک در جامعه است. از اين رو در کنار اراده معطوف به تغيير وضع موجود، مسئله مهم و اساسی بديل مناسب و کارآمد قرار می گيرد که بتواند وضعيت کنونی را به مسيری هموار رهنمون گردد".

سخنگوی سازمان دانش آموختگان ايران "سياست اين سازمان را در مقطع فعلی طرح يک سری پرسشهای اساسی در خصوص چگونگی مواجهه کانديداها با موانع پيش روی اصلاحات اعلام کرد و گفت: "تاکيد بر اجرای برنامه‌ها و مطالباتی که عمل به آنها تسهيل کننده گذار مناسبات مسالمت آميز دموکراتيک باشد، جزء اولويت های سازمان است وابراز تعهد عملی، توجه کانديداها و تعهد روشن به اجرای آنها می تواند در چگونگی موضعگيری سازمان و ميزان حمايت از آنها موثر باشد".





















Copyright: gooya.com 2016