شنبه 5 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مراسم بزرگداشت بر سر مزار يدالله سحابی برگزار شد، ميزان

خانواده، ياران و همفکران دکتر يدالله سحابی صبح روز جمعه چهارم ارديبهشت ماه ۱۳۸۷ در هفتمين سالگرد درگذشت دکتر سحابی به امامزاده عبدالله شهرری رفتند تا علی رغم ممانعت مأموران امنيتی و انتظامی از برگزاری مراسم سالگرد اين نوانديش مذهبی در مکان های عمومی، با آرمان های او تجديد پيمان کنند. اين برخورد در حالی انجام شد که مراسم ششمين سالگرد درگذشت دکتر سحابی نماينده تهران در اولين دوره مجلس پس از انقلاب ۵۷ و رئيس سنی اين دوره از مجلس در سال گذشته نيز به دليل مخالفت نهادهای امنيتی لغو شده بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


برهمين اساس خانواده دکتر سحابی با صدور اطلاعيه‌ای ضمن اعلام تاثر و تاسف خود از تصميم مسوولان ذيربط در ممانعت از تشکيل مراسم بزرگداشت، اين اقدام را غير قانونی دانسته و ناخشنودی و عدم رضايت خود را اعلام کردند.
به اين ترتيب مهندس عزت الله سحابی در تشکر از کسانی که به امامزاده عبدالله آمده بودند گفت که دکتر سحابی و مهندس بازرگان از جمله افرادی بودند که اگر در سياست دخالت می‌کردند، سياست‌شان دينی بود يعنی برحسب تکليف دينی عمل می‌کردند يعنی دين‌شان سياسی نبود. سحابی تشکيل و تأسيس نهضت آزادی ايران را توسط مهندس بازرگان و دکتر سحابی در اين راستا دانست؛ به گونه ای که به اعتقاد سحابی آنان در مقابل تلاش هايشان، منتظر دريافت پاداشی مادی نبودند. بر اين اساس او به تبيين «سياست دينی» و «دين سياسی» پرداخت. سحابی گفت که سياست دينی با مردم برحسب ارزش‌های دينی برخورد می‌کند اما دين سياسی برحسب مصالح قدرت رفتار می‌کند.
پس از سخنان کوتاه مهندس سحابی، احمد صدر حاج سيد جوادی از معدود بازماندگان جريان فکری، سياسی ملی- مذهبی و از بنيانگذاران نهضت آزادی ايران که با وجود کهولت سن به امامزاده عبدالله آمده بود، از اينکه در حق افرادی چون دکتر سحابی اينگونه جفا می شود، گلايه کرد. به اين ترتيب خانواده و ياران دکتر سحابی پس از حضوری کوتاه بر مزار دکتر سحابی، محوطه امامزاده عبدالله شهرری را ترک کردند تا بار ديگر برای حاضران خاطره سال گذشته در ممانعت از برگزاری مراسم بزرگداشت و سپس حضور در امامزاده عبدالله و تحت نظارت شديد مأموران، تداعی شود. همانگونه که مراسم چهاردهمين سالگرد درگذشت مهندس مهدی بازرگان دبيرکل فقيد نهضت آزادی ايران و نخست‌وزير دولت موقت نيز که قرار بود در سال ۱۳۸۷ برگزار شود، به دليل مخالفت نهادهای امنيتی لغو شده بود. هرچند اين اقدام مسوولان ذيربط با انتقاد چند تن از نمايندگان مجلس شورای اسلامی مواجه شد اما اين واکنش موجب نشد تا مسوولان ذيربط اجازه برگزاری مجدد مراسم را بدهند.
به هر حال بار ديگر ماموران امنيتی و انتظامی از برگزاری مراسم هفتمين سالگرد درگذشت دکتر سحابی در مکانی عمومی جلوگيری کردند تا به گفته برخی از فعالان سياسی نشان دهند که جلوگيری از فعاليت‌های گروه‌های سياسی منتقد تنها به برگزاری مراسم رسمی منتهی نمی‌شود بلکه آنان حتی نمی‌توانند برای شخصيت‌های مورد احترامشان مراسم برگزار کنند. همانگونه که مأموران امنيتی و انتظامی سال گذشته در بيست و هفتم ارديبهشت ۱۳۸۷ با حضور در بهشت‌زهرا از ادای احترام اعضا و همفکران نهضت‌آزادی ايران نسبت به آيت‌الله طالقانی ممانعت به عمل آورند.





















Copyright: gooya.com 2016