جمعه 25 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ميرحسين موسوی: ساماندهی شاخص‌های تورم و اشتغال را دغدغه اصلی خود قرار می‌دهم، آزادی انديشه يکی از برنامه‌های اصلی من است، ايسنا

ميرحسين موسوی عصر روز پنج‌شنبه به شهرستان‌های قيام‌دشت و پاکدشت سفر کرد و ضمن ديدار و گفت‌وگو با مردم، در پرديس ابوريحان دانشگاه تهران در پاکدشت نيز به ايراد سخنرانی پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، موسوی در ديدار با مردم پاکدشت گفت: بر ما واجب است از نظرات کارشناسی استفاده کنيم.

وی با تاکيد بر لزوم احيای شوراهای تصميم‌گيری اظهار کرد: وقتی کارشناسان اقتصادی هشدار دادند نقدينگی را زياد و پول نفت را اين طور مصرف نکنيد، بايد به اين نظرات توجه می‌شد، عقل فردی نمی‌تواند جای دانايی همگانی را بگيرد و ما به اين دانايی همگانی نياز داريم؛ چرا که اصلا انقلاب کرديم تا جوان‌ها، کارشناسان و همه حرف بزنند و توصيه ما به دولت نيز همين است که به اين مسائل توجه کند.

موسوی با بيان اين‌که اگر رای بياورم همه شوراهای تصميم‌گيری را احيا می‌کنم، تاکيد کرد: يکی از اولين کارهای من احيای سازمان مديريت و برنامه‌ريزی کشور است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه ايجاد آزادی از ترس را از جمله وظايف مهم دولت‌ها عنوان کرد و ترس از آينده ،‌ نبود اشتغال، امکان ادامه تحصيل و يا نبود تعامل درست با دنيای خارج را از جمله اين ترس‌ها برشمرد و گفت:‌ توسعه کشور ارتباطی محکم با سياست خارجی دارد. کشوری که دشمن تراشی می‌کند و تعامل درستی ندارد، نمی‌تواند توسعه پايدار داشته باشد.

موسوی از آنچه افزايش فرار مغزها به خارج از کشور خواند نيز ابراز تاسف کرد و افزود: آيا جوان‌هايی که در کشور نمی‌مانند و به خارج می‌روند کشور خود و توسعه آن را دوست ندارند و اسلام را نمی‌خواهند يا اينکه دورنمايی برای آنها وجود ندارد؟ بنابراين بايد در دل جوانان خود اميد ايجاد و نگاهی روشن به آينده برای آنها ترسيم کنيم.

وی همچنين به اهميت شوراهای شهر و روستا و معطل ماندن برخی اصول مربوط به آنها در قانون اساسی اشاره کرد و گفت: اين شوراها در گسترده‌کردن مديريت و سبک کردن دولت نقش بسزايی دارند؛ چرا که دولت زمانی کوچک می‌شود که بتواند قدرت خود را توزيع کند. بخشی از اين مساله در زمان آقای خاتمی و برگزاری انتخابات شوراها محقق شد که امروز هم ثمر خوب آن را در سطح ملی حس می‌کنيم.

نخست‌وزير دوران دفاع مقدس در ادامه با تاکيد بر توجه به اقتصاد ملی تصريح کرد: بدون يک اقتصاد نيرومند ملی نمی‌توانيم در جهان سربلند باشيم و برای رسيدن به اين هدف بايد از نيروهای کارشناسی استفاده کنيم. کشور ما نياز دارد ثروت ملی خود را افزايش دهد و اين کار همچون زمان دفاع مقدس به نيروهای خلاق نياز دارد.

وی ادامه داد: اگر اسلام را در جهان پيروز می‌خواهيم بايد ايران پيشرفته داشته باشيم و ايران هم در صورتی می‌تواند پيشرفته باشد که به ملت و جوان‌های خود اعتماد کند، از صنعت و کشاورزی داخلی حمايت کند و هر نوع نگاهی که اين امر را تحت تاثير قرار می‌دهد مذموم بداند.

موسوی همچنين بازگشت به روحيه ابتدای انقلاب خط امام(ره) و ارزش‌های مدافع اقتصاد ملی، کشاورزی و آزادی را برای حل مشکلات کشور ضروری دانست.

به گزارش ايسنا، نخست‌وزير دوران دفاع مقدس در سفر خود به پرديس ابوريحان دانشگاه تهران در پاکدشت نيز رفت و در جمع دانشجويان بر برگزاری يک انتخابات آزاد، سالم و رقابتی تاکيد کرد و در اين رابطه گفت: هيچ چيز به اندازه انتخابات آزاد ، قانونی، رقابتی و منصفانه نمی‌تواند تجلی‌گاه گرامت انسانی باشد.

وی در ادامه با بيان اين‌که در کشور بايد به سمت گردش آزاد اطلاعات حرکت کنيم، تاکيد کرد: دانستن حق مردم است. مردم بايد بدانند پشت تصميمات دولت و نظام چه می‌گذرد.

موسوی همچنين دو شاخص مهم تورم و اشتغال را بسيار مهم و از جمله دغدغه‌های دانشجويان دانست و گفت: ساماندهی دو شاخص تورم و اشتغال را دغدغه اصلی دولت خود قرار می‌دهم.

نخست‌وزير دوران دفاع مقدس در بخش ديگری از سخنانش، انتخابات را از جمله دستاوردهای مهم انقلاب برشمرد و افزود: ما تا پيش از انقلاب انتخابات آزاد نداشتيم. پس از انقلاب بايد همه‌پرسی گذاشتن جمهوری اسلامی از انتخابات آزاد برخوردار شديم و در تمام شرايط بحرانی دهه اول انقلاب به ويژه دفاع مقدس اين انتخابات‌ها تعطيل نشد، اين افتخار بزرگی برای نظام است.

وی ضمن تاکيد بر پرشور کردن فضای انتخابات ،‌ از عملکرد صدا و سيما انتقاد کرد و گفت: ‌نقش مردم به ويژه در شرايطی که رسانه ملی به وظايف خود به درستی عمل نمی‌کند، بسيار موثر و مهم است؛ در حالی که در انتخابات‌های گذشته گرم کردن فضای انتخابات از بهمن‌ماه شروع می‌شد، عليرغم درخواست‌های ما صدا و سيما هنوز برنامه‌های مربوط به روزهای پايانی تبليغات را به ما نداده است، البته آگاهی ملت می‌تواند جبران‌کننده اين بی‌مهری‌ها باشد. نقش حضور گسترده مردم در انتخابات بسيار مهم است و همه بايد به اين فکر باشيم ولی ظاهرا برخی هنوز به اين نتيجه نرسيده‌اند.

موسوی در ادامه سخنانش اظهار کرد: شعار من ايران پيشرفته با قانون، عدالت و آزادی است، ما ايران عقب‌مانده نمی‌خواهيم بلکه خواستار ايرانی رو به جلو، مدرن، پيشرفته و سرافراز در جهان هستيم.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: هر کشوری دوست و دشمن دارد، ولی اين امر بدين معنا نيست که با جهان تعامل نداشته باشد، کم کردن نتنش‌ها از جمله اهدافی است که من دنبالم خواهم کرد؛ چرا که ما به تعامل سازنده با جهان نيازمنديم و بدون اين تعامل امکان توسعه کشور فراهم نخواهند شد. کم کردن خطرها، ايجاد امنيت ذهنی برای افراد جامعه و ايجاد منزلت متناسب با شايستگی ايرانی در جهان از ديگر اهداف من خواهد بود.

وی در ادامه بر تاثير شفافيت اطلاعات در برگزاری يک انتخابات مناسب تاکيد کرد و افزود: نمی‌توانيم انتخابات آزاد، رقابتی و منصفانه داشته باشيم مگر اينکه ملت در يک فضای آزاد با اطلاعات کافی پيش برود، اين يکی از مسائلی است که به دنبال آن خواهم بود.

وی در پايان سخنانش در دانشگاه گفت: آزادی انديشه يکی از برنامه‌های اصلی من است و قويا بر روی آن خواهم ايستاد.

بر ااس اين گزارش موسوی پيش از ورود به پاکدشت، وارد شهرستان قيام‌دشت شد و در جمع مردم به ايراد سخنرانی پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود استقلال را از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت که وضعيت کشور متناسب با عظمت، توانايی و ظرفيتش نيست‌ و اين موجب شده است منافع ما هميشه در معرض خطر باشد.

وی افزود: البته ما هيچ‌گاه تسليم نشده‌ايم ولی هزينه‌های گزافی پرداخته‌ايم.

نخست‌وزير دوران دفاع مقدس اضافه کرد:‌ در کنار تهديدها، ‌فرصت‌هايی هم وجود دارد که نفوذ و آشنايی ما با افغانستان، پاکستان و عراق از اين جمله است، در حالی که بيشترين نقش را پس از سقوط صدام برای ايجاد امنيت و آرامش در عراق داشته‌ايم ولی به دليل نداشتن برنامه، امروز ترکيه ۱۱ ميليارد دلار تجارت با عراق دارد، ولی اين ميزان در مورد تجارت ما با عراق تنها ۲ ميليارد دلار است که نشان‌دهنده مشکلات و ضعف مديريت ما در اين رابطه است.

وی با تاکيد بر اين‌که هر کشوری در تعامل سازنده با کشورهای ديگر و همسايه‌هايش می‌تواند امنيت و اشتغال خود را رشد دهد ، تصريح کرد: متاسفانه ما از اين مساله غفلت کرده‌ايم. بعد از فروپاشی شوروی فضای و سيعی برای ارتباط ما با کشورهايی نظير آذربايجان، ارمنستان و ترکمنستان فراهم شد ولی هنوز نتوانسته‌ايم سامانی به نوع ارتباط خود با اين کشورها بدهيم. در خليج فارس نيز دائم در معرض تحريک هستيم و در حالی که بايد موقعيت خود را تثبيت می‌کرديم، نتوانسته‌ايم در مواردی نظير نام خليج فارس اين کار را انجام دهيم.

موسوی در ادامه با اشاره به مسائل اقتصادی اظهار کرد: ‌عظمت هر کشور در اين است که اقتصاد ملی نيرومند داشته باشد چرا که هيچ ملتی بدون داشتن يک اقتصاد ملی نيرومند، نيرومند نخواهد شد. کشوری که اقتصاد ملی نيرومند نداشته باشد، هم در دنيا ضعيف و در معرض تهديد است و هم نمی‌تواند برای فرزندان خود زندگی سعادتمند‌انه‌ای فراهم کند.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: اگر بتوانيم صنعت و کشاورزی ملی خود حمايت کنيم، هم می‌توانيم به دنبال توزيع عادلانه ثروت باشيم و هم مشکل اشتغال و گرانی را حل کنيم.

موسوی هم‌چنين با تاکيد بر لزوم ايجاد دورنمای روشن برای جوانان و دانشجويان در کشور تصريح کرد: بايد به جوان‌ها اعتماد و آنها را فرصت تلقی کنيم. بايد درونمايی از آينده روشن برای جوان‌ها ايجاد کنيم؛ چرا که در غير اين صورت مشکلات فراوانی خواهيم داشت.

وی در ادامه از آنچه واردات بی‌رويه محصولات مختلف به کشور خواند انتقاد کرد و گفت: کارخانه‌های ما محصولات خود را نمی‌توانند بفروشند و در نتيجه کارگران خود را اخراج می‌کنند و با بدهی‌ها و حقوق‌های معوقه مواجه می‌شوند، اين در حالی است که که بازارهای داخلی ما خالی از توليدات ملی است.

موسوی شکوفايی اقتصادی،‌ حل مشکلات فرهنگی و بيکاری و نيز تامين رفاه و سلامت مردم را از جمله نتايج حل مساله گرانی برشمرد، و گفت: من اين نقد را به دولت دارم که گرانی و تورم را مساله اول خود قرار نداده است؛ چرا که اگر قرار داده بود نبايد نقدينگی را به اين شکل زياد می‌کرد و سياست‌های غلط در پيش می‌گرفت.

وی جملاتی را نيز به زبان ترکی آذری بيان کرد و گفت: برای اين در انتخابات شرکت کرده‌ام که فکر می‌کنم منافع کشورم به خطر افتاده است و اگر در خطر نمی‌بود گرايش و ميل به آمدن در صحنه نداشتم. متاسفانه برخی سياست‌های غلط موجب شده است که ظرفيت‌های جامعه محدود شود.

وی گرانی را به معنای کم شدن سلامت و امنيت قشر ضعيف جامعه دانست و اظهار کرد: سرنوشت ايران فقر نيست و اين وضعيت بايد عوض شود. ما مردم خلاقی داريم که در انقلاب و دفاع مقدس خود را به خوبی نشان دادند و اگر سياست دولت بر همين مبنا باشد و دنبال اشتغال پايدار، سرمايه‌گذار صحيح و رشد اقتصاد باشد يقين دارم فقر در کشور ريشه‌کن خواهد شد.

موسوی بر گسترش تامين اجتماعی ،‌ بيمه و رسيدگی به قشرهای پايين‌دست نيز تاکيد کرد و افزود: در زمان جنگ سختی‌ها زياد بود ولی مردم و دولت اعتماد متقابل داشتند؛ چرا که می‌ديدند هيچ ابهامی وجود ندارد، در نتيجه با ۷ ميليارد دلار درآمد، يعنی يک دهم درآمد ساليانه سال‌های اخير، هم کشور و هم جنگ اداره می‌شد و من در آينده نيز چنين خواهم کرد.





















Copyright: gooya.com 2016