سه شنبه 9 مهر 1387

گزارش مدرک کردان از سوی رييس کميسيون آموزش و تحقيقات در جلسه غيرعلنی ارائه شد، ايسنا

عباسپور: دانشگاه آکسفورد و دانشگاه آزاد مدرک کردان را تاييد نکردند
لاريجانی: مطلب از نظر نمايندگان روشن شد

در جلسه غيرعلنی امروز - سه‌شنبه- مجلس شورای اسلامی که با حضور خبرنگاران و پس از پايان جلسه علنی برگزار شد، دکتر علی عباسپورتهرانی‌فرد رييس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس، گزارش نهايی در مورد مدرک کردان وزير کشور را ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، رييس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس اظهار داشت: همان‌طور که می‌دانيد رييس مجلس طی نامه‌ای ماموريت دادند تا اصالت مدرک کردان مورد بررسی قرار گيرد که ما از وزارت علوم، دانشگاه آزاد اسلامی و مراجع ديگر تهيه کرده‌ايم و با خود آقای کردان نيز جلسه داشته‌ايم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی در بيان خلاصه‌ای از اين گزارش گفت: در مورد مدرک دکترای افتخاری مشخص شد؛ در حدود سال ۷۶ فردی که به نحوی با انتشارات دانشگاه آکسفورد مرتبط بوده و در ايران فعاليت داشته که اسم و مشخصات وی وجود دارد با تماس با کردان با واسطه شخص ديگری، در ازای مقاله‌ای، پيشنهاد دريافت مدرک دکترای افتخاری از آکسفورد را می‌دهد و کردان مقاله‌ای را ارايه می‌دهد.

وی ادامه داد: پس از مدت‌ زمانی، مدرکی با امضای سه نفر از اساتيد دانشگاه آکسفورد می‌آيد که بر اساس نظر رسمی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری، اين مدرک دال بر طی روند متعارف دانشگاهی نيست و اصولا اين گونه مدرک با امضای رييس دانشگاه اعتبار خواهد داشت که در اين مدرک ديده نمی‌شود. لذا روشن گرديد که فرد واسط مدرکی که اعتبار رسمی نداشته به عنوان دکترای افتخاری تحويل داده است.

عباسپور در مورد مدرک ليسانس و فوق ليسانس کردان نيز گفت:‌ بر اساس نظر دانشگاه آزاد اسلامی و اطلاعاتی که کردان داده بود مشخص شد که در ابتدای تاسيس دانشگاه آزاد اسلامی که در يک مقطع، ورود به آن، مدرک مقطع‌های قبلی را نمی‌خواست، وی در واحد تهران جنوب در اين دو دوره ليسانس و فوق‌ليسانس همزمان واحد‌هايی را گذرانده ‌است؛ آن هم نه به طور کامل.

وی اظهار داشت: اما پس از تصميم مراجع قانونی ذيربط که برای اين دانشجويان و ترتيباتی که برای کسب اين گونه مدارک قائل شدند، کردان هم پيگيری امر را برای کسب مدارک نکرد، لذا دانشگاه آزاد نيز مدرکی در اين زمينه ارايه نکرده است.

وی گفت: البته جزييات اين گزارش در اختيار رياست محترم مجلس است.

لاريجانی نيز گفت: بر اساس آنچه وظيفه هيات رييسه بود و سوگندی که ما ياد کرده بوديم اين موضوع به دليل آن‌که بعد از رای اعتماد مورد بحث واقع شد ما وظيفه ديديم که اين مساله روشن شود. لذا ماموريتی به دکتر عباسپور داديم تا آن را بررسی کند که رييس کميسيون آموزش و تحقيقات هم رسيدگی کافی کردند و گزارشی ارايه دادند که لپ مطلب همان بود که اکنون ارايه شد.

رييس مجلس شورای اسلامی گفت: فکر می‌کنم لازم بود بر اساس ميثاقی که همه نسبت به اهداف انقلاب و شرايط کسانی که بايد کارگزار کشور باشند داريم، مطلب از نظر نمايندگان روشن باشد که چگونه بوده است و بعد بر اساس مصالح کشور تصميم‌گيری شود.

Copyright: gooya.com 2016